
LED-gjennombrudd på Euroshop
Endelig kom gjennombruddet på LED. Nå kan vi vise fram den gode LED-baserte spotbelysningen vi har ventet på så lenger, sier Kai Bekkelund i Light House Company.
Kai Bekkelund i Light House Company.

Selskapet fikk stor oppmerksomhet rundt sine nye LED-spoter på Euroshop. På standen hadde de to helt like utstillingsdokker, en belyst med det beste som finnes av metallhalogenlys og en med den nye LED-spoten.
Der det tidligere var markante forskjeller fordi LED-lyset hittil har vært kaldere og mer blålig enn metallhalogen, var det nå ingen forskjeller.
- Vi har plassert større LED-pærer lenger fra hverandre og bruker passiv kjøling i lampene, ikke vifter, slik det er gjort før. Konstruksjonen av de nye LED-ene sammen med måten vi bygger lampene på, gjør at de avgir like varmt lys som metallhalogen.
Foreløpig bruker LED-lampene omtrent like mye energi som metallhalogen, men den store forskjellen ligger i mindre vedlikehold og mye lengre levetid. Garantert levetid for LED er 50 000 timer, mens en metallhalogenpære har en levetid på 12.000 timer.
- De store konkurrentene våre var innom og var meget imponerte, noe vi selsvagt tar med oss, sier en godt fornøyd Kai Bekkelund.