
ARENA-midler til Oslos moteklynge
Norwegian Fashion Hub (NFH) er i dag ett av fire prosjekter som er tildelt Arenastatus i 2014. - Den norske motebransjen kan dermed samlet styrke sin posisjon nasjonalt og internasjonalt, samt øke markedsandeler i hele verdikjeden, sier Gisle Mariani Mardal i Nofrwegian Fashion Institute..
<p>Fra venstre: Eva Emanuelsen/ Epilogue, Alexander Marthinsen/ F5, Peter Løchstøer, Camilla Lindemann/ Nye og Kloke Hoder, Gisle Mardal/ NFI, Næringsminister Monica Mæland. (Foto: Christoffer Krook/ Who dares)</p>

Norwegian Fashion Hub (NFH) fikk sitt navn i et forprosjekt i 2012. En rekke av motebransjens aktører har deltatt i arbeidet, som har resultert i en strategi for etablering og utvikling av et knutepunkt for den norske motebransjen. Prosjektet eies av Gisle Mariani Mardal i Norwegian Fashion Institute (NFI), Abelia og prosjektledes av Nye og Kloke Hoder.
Fra million- til milliardindustri
Designbedrifter som Epilogue, Norwegian Rain og FWSS er blant aktørene som ønsker en samlet motebransje.
–Når vi nå mottar anerkjennelse gjennom Arena-tildelingen muliggjør det å ta motebransjen ett skritt videre. Norges motemiljø har så mange strålende eksempler å vise til, og samlet er bransjen klar for et enda større gjennombrudd nasjonalt og internasjonalt. Ambisjonene er derfor at mote-Norge går fra en million- til milliardindustri, sier Gisle Mariani Mardal.
Norsk motebransjes tiår
Arena-tildelingen åpner for økonomisk tilskudd på to millioner i året over 3-5 år. Norwegian Fashion Hub vil jobbe for å etablerere både et fysisk og digitalt møtested for bransjen. Programmer for kompetanseheving, internasjonalisering og innovasjon er også blant prosjektene som skal finansieres av Arena-midlene.
–Våre motekollegaer i Sverige og Danmark hadde sin bransjeutvikling på 90-tallet. Nå er det vår tur. Vi er inne i den norske motebransjens tiår, sier Mariani Mardal.
Om Norwegian Fashion Hub
Norwegian Fashion Hub skal bidra til at norsk motedesign blir en internasjonalt anerkjent merkevare. Målet er å skape en arena både fysisk og virtuell som motor for utvikling av motedesign som næring. Prosjektet har sin forankring i forskning og utvikling, blant designbedrifter og aktører tilsluttet motebransjen.
Om Arena-programmet
Arena-programmet tilbyr finansiell og faglig støtte til langsiktig utvikling av regionale næringsmiljøer. Formålet er å stimulere til økt innovasjon og styrket konkurranseevne i miljøene. Prosjekter i programmet skal være basert på samspill og samarbeid mellom næringsaktører, FoU- og utdanningsaktører, og offentlige utviklingsaktører. Utgangspunktet skal være et klart uttrykt potensial for økt verdiskaping. Prosjektene skal være solid forankret hos de ledende bedriftene i miljøet. Arena-programmet eies av Innovasjon Norge, Norges forskningsråd og SIVA med Innovasjon Norge som hovedansvarlig for gjennomføring av programmet.