
Bertoni mot ny rekord
Bertoni har stor suksess i Norge. I 2012 hadde Bertoni Norway AS et rekordoverskudd på godt over 7 millioner kroner. Bertonis egne butikker i Norge passerte omsetningen for 2011 med 7 prosent og fikk sitt beste år siden etableringen i 2002. Hittil i år ligger de fire prosent foran 2012, så Bertoni er på vei mot omsetningsrekord for andre år på rad.
Fra Bertonis butikk i Byporten i Oslo.

Engrossalget går også bra. De siste to årene har antallet butikker som fører Bertoni, økt betraktelig. Det finnes nå over 60 butikker i Norge som fører hele eller deler av Bertonis kolleksjoner. I tillegg til kommer Bertonis egne butikker.
Salgsansvarlig i Bertoni Wholesale, Dennis Pedersen, fastslår: - Det er en flott fremgang, men selv om vi har tatt dette store steget framover, viser vår erfaring at det fortsatt er plass i markedet til en ytterligere økning. Vi opplever veldig høye salgstall hos de butikkene som allerede fører produktene våre. Her om dagen fikk jeg en telefon fra en kunde som fortalte at de hadde tredoblet salget av Bertoni fra våren 2012 til våren 2013. Det blir man jo kjempeglad for å høre, så ting går absolutt rett vei.
Lasse Stokke er ansvarlig for Bertoni Norway. Han underbygger både tall og strategi: - Vi gjør det vi er best til, nemlig konfeksjon. Ved å fokusere på dresser og skjorter, fortsetter vi i det back to basic-sporet som vi gikk inn på i 2009, og som hittil har vært en stor suksess.
I 2012 nådde vi målene våre med de to store Bertoni-linjene: Bertoni White og Bertoni Since 1972. Som følge av dette valgte vi våren 2013 å bygge ut kolleksjonen med en ny underlinje: Noble Fade. Den nye linjen har et mer casual look enn de to andre, og vi er stolte av å kunne si at salget av Noble Fade har overgått både budsjett og egne forventninger.
Parallelt med fremgangen, har man satt i gang med ombygging og utbygging av butikkene. Senest i den ene av Bertonis to butikker i Bergen; Bertoni Xhibition. Ombyggingen har gitt butikken et veldig gjenkjennelig uttrykk. – I dag vet alle at klærne våre har en god passform, at det har høy kvalitet og at prisen er attraktiv. I tillegg vil vi vise kundene at det ikke bare er klærne som har særpreg og er fremoverlent, men at det samme gjelder for butikkene våre. Vi kommer til å jobbe mye med vårt generelle uttrykk i tiden fremover, da vi mener at butikkinnredningen per i dag står litt tilbake for kolleksjonene. Xhibition i Bergen var startskuddet i prosessen med å få klærne og butikkens fremtoning til å matche hverandre, for dermed å kunne skape en bedre butikkopplevelse for kundene. Foreløpige tilbakemeldinger via sosiale medier, tilsier at kundene liker det de ser. Bare en halvtime etter åpning, rant det inn med likes både på bilder og oppdateringer. Alt i alt er det en fantastisk utvikling, og vi synes det er utrolig gøy med så mange hyggelige tilbakemeldinger.
