BTX selges

Motevirksomheten BTX får ny internasjonal eier. EQT har solgt BTX til Sun European Partner´s, melder det danske nettstedetTøj-portalen.

Publisert

Ingen i den danske modebransjen hadde forventet at BTX kunne selges til en ny dansk eier. Derfor må det betegnes som et ytterst fornuftigt trekk å få selskapet solgt til utlandet, skriver det danske nettstedet.

BTX har tidligere solgt en rekke yngre merker og hele b.young til DK Company. Nå selges de siste femmerkene; Brandtex, Jensen WomenSignature, Imitz og Ciso, som totalt omsetter for omkring 500 millioner kroner, til Sun European Partner’s.

Sun European Partners eier fra før en rekke motevirksomheter, blant annet Bonmarché, Jacques Vert Group Limited og Scotch & Soda.

Ifølge Tøjportalen har CEO for BTX Group, Jesper Roe har uttalt følgende om salget:

“Sun European Partners har kjøpt BTX for å utvikle selskabet. BTX fortsetter som et selvstendig selskap, og både ledelse og medarbeidere er nøkkelelementer i å kunne videreutvikle og få selkspaet til å vokse. BTX er et godt selskap med en sunn driftsinntjening, god ”cash generation”, et sterkt management team og dyktige medarbeidere, gode markedsposisjoner og mange vekstmuligheder. Vi vil fortsatt fokusere på å utvikle vår forretning til glede for våre kunder. Det er disse elementer som har tiltrukket Sun European Partners. Da de samtidig har en sterk track record innenfor tekstilindustrien (Scotch & Soda, Jacques Vert m.fl), i de samme segmenter som BTX, er det et samarbeid som jeg ser fram mot og gleder mig til. Det gjenstår normale “closing conditions” før handelen er endelig.”

Pej-gruppens grunnlegger, Poul Erik Jacobsen kommenterer slaget slik på nettportalen:

”Det ligner et forsøk på en god fortsettelse på en – tekstilhistorisk sett – lettere trist fortelling om en av Danmarks største og mest stolte familieeide selskapers reise fra omsetningsnivå på over 3 milliarder og til et restsalg af fem merker med en omsetning på ca. 500 millioner.Det er en historie om, hvor hurtig et motekonsern kan forandres av en lang rekke omstendigheter fra uhell, lederflukt, kapitalfonds manglende indsikt og respekt for vilkårene i moteindustrien, samt hvor vanskelig det er å hold eposisjonen i en krisetid, hvor det er press på konsepter, kjeder og kunder.”

Powered by Labrador CMS