
Enkelt og virtuelt prøverom
Ta med deg yndlingsgenseren din inn i det virtuelle prøverommet om du skal kjøpe deg ny genser på nett. Mål genseren og sammenlign med den du ønsker å kjøpe, så får du et riktig bilde av størrelse og passform.
Gustaf Tunhammar

I motsetning til andre aktører som med vekslende hell har forsøkt å lansere digitale prøverom basert på tredimensjonale figurer som «prøver» plagget for deg, har vi gått en annen vei. Ganske enkelt fordi ingen har lyktes med 3 D-basert programvare. Det er for komplisert, krever for mye datakraft og gir ikke kunden et godt nok bilde av størrelse og passform, sier Gustaf Tunhammar, mannen bak det virtuelle prøverommet Virtusize.
- I Virtusize lar vi kunden måle og sammenligne det plagget hun ønsker å kjøpe med et tilsvarende plagg hun allerede har, og som hun vet passer godt. Ved å følge enkle instrukser i programmet kan kunden legge inn mål, simulere og sammenligne med det plagget man allerede har. Slik får man fram forskjeller i for eksempel vidde, armlengde, lengde, fotvidde og livvidde. Man kan enten sammenligne med et eksisterende plagg eller legge inn nye mål. Og målene kan lagres, slik at de kan tas fram igjen ved neste kjøp.
Her får man en tydelig oppfatning av både størrelse og passform, og vi kan dokumentere at Virtusize fungerer bra for kundene og bidrar til at returprosenten går ned. En av de store aktørene på nettthandel med klær, Asos, har brukt Virtusize i halvannen år og har redusert returprosenten på grunn av feil størrelse og/eller passform med mellom 30 og 40 prosent, hevder Tunhammar. - Verktøyet er enkelt å implementere og enkelt å bruke for kundene, sier han.
Virtusize brukes av et titalls nettbutikker i dag, og Gustaf og hans rundt 20 medarbeidere operer ut fra hovedkontoret i Stockholm, avdelingskontorer i Japan og Berlin og er i ferd med å etablere seg i USA.
- I dag kommer 75 prosent av nettomsetningen av klær fra rundt 300 selskaper, og det er viktig for oss å få med så mange som mulig av de store aktørene i etableringsfasen, sier han.
- Vil man kunne bruke Virtusize når man kjøper sko også?
- Ikke ennå, men snart. Og vi kommer til å tilpasse programmet for smarttelefoner i løpet av sommeren.
Returandelen øker
Tunhammar mener at han med Virtusize kan bidra til å redusere det desidert største problemet for dem som selger klær på nett – returandelen.
- Fem prosent av klesomsetningen skjer på nettet i dag. Den vil dobles om fem år, og om 15 år vil halvparten av omsetningen komme fra netthandel. Det er et paradoks, fordi de fleste av oss egentlig ikke liker å kjøpe klær online, vi vil kjenne på og prøve det vi kjøper. Noe som reflekteres i den høye returprosenten på salg av klær på nettet. På verdensbasis er den i dag på 30 prosent, og den øker. Det viser seg at desto mer moden netthandelen blir, desto høyere blir returandelen. Først og fremst fordi vi starter med å netthandle merker vi kjenner godt, hvor vi vet at størrelse og passform som passer oss. Etter hvert prøver vi nye merker og kjøper i internasjonale webshoper, hvor størrelsene fraviker det vi er vant til. Dermed ender vi opp med klær som ikke passer, og som vi sender i retur.
Enorme summer
- Det er enorme summer det dreier seg om. Totalt snakker vi om retur på netthandel av klær for 10 milliarder euro på verdensbasis. 50 prosent av dette kommer på grunn av feil størrelse og passform. Det er stor forvirring om størrelser, fordi de ikke følger internasjonal standard. En amerikansk medium kan tilsvarende en italiensk ekstra large. Og selv om man treffer med størrelsen er passform svært vanskelig å beskrive. Administrerende direktør i Asos, Nick Robertson, har sagt at for hver prosentandel returen reduseres øker resultatet i Asos med 10 millioner pund. Her er det ikke bare snakk om transaksjonskostnader, men at klærne går ut av sesong og må selges ut med rabatt.