
Fransa Årets leverandør
Et stort flertall av Tekstilforums lesere har kåret Fransa til Årets leverandør 2015. Fransa-sjef i Norge Leif Winterskov og hans team tok i mot prisen prisen av redaktør Ove Hansrud under et arrangement i Norsk Moteforum torsdag kveld.
Hele Fransa-teamet samlet i showrommet i Thorvald Meyers gate. Fra venstre Alf Magne Bøe, Leif Winterskov, Kari Elvestuen, Roar Aarhaug, Hedda Aastad, Camilla Moen og Frode Mathiesen.

«Alltid super og rask service». «Fantastiske selgere og team». «Flinke folk som virkelig står på for at butikkene skal tjene penger». «Alltid god oppfølging og utmerket service». «Flotte kvalitetsvarer til god pris». Dette var noen av begrunnelsene fra de som stemte fram Fransa. Winterskov kvitterte med å slå fast at han både var glad, stolt og ydmyk av alle de rosende ordene og av at Fransa kan smykke seg med tittelen «Årets leverandør».
Leif Winterskov ga æren for prisen til teamet.

Teamet har æren
Han er rask med å gi teamet bak Fransa æren for den store fremgangen i Norge – og for prisen:– Min filosofi er at man må gjøre ting sammen. Da jeg kom til Norge i 2007 visste jeg at jeg måtte ha et godt team rundt meg for å lykkes. De som ble plukket ut den gangen er fortsatt med i dag, og er nøkkelen til at vi har hatt en fantastisk vekst i Norge. De er min norske familie!

Solid apparat bak
Leif Winterskov
Winterskov har jobbet med Fransa helt siden 1993, da han begynte i BTX, som eide merket den gangen. Han kom til Norge i 2007 og tok over ansvaret for Fransa etter Neste Stopp, som hadde vært norsk importør av merket. Da DK Company kjøpte virksomheten av BTX i 2012 var det en viktig milepæl: - I dag har vi eiere med god bransjekunnskap, og som har fingeren på pulsen. Beslutningene tas raskere, og det er stor vilje til forandring, tilpasning og investeringer for fremtiden. Apparatet bak et merke blir stadig viktigere. Her opplever jeg DK Company som et foregangsfirma, med god struktur, solid organisasjon og med stor vilje til å investere i systemer som gjør hverdagen enklere både for oss i teamet og for kundene, sier Winterskov. I tillegg til å være ansvarlig for Fransa og Dranella i Norge leder han DK Companys kontor i Thorvald Meyers gate i Oslo.
«Norske» kolleksjoner
En annen viktig grunn til Fransas fremgang er «norske» kolleksjoner. - Vi erfarte raskt at det ikke var mulig å lykkes i Norge ved å komme trekkende med en dansk kolleksjon. Den måtte tilpasses. I dag er 60 prosent av kolleksjonen forskjellig fra den danske. Dette er en viktig grunn til at vi har doblet omsetningen siden 2007. Og nå er vi så store i Norge at vi ikke trenger å spørre Danmark om å gjøre endringer….
Endringer i 2014
I løpet av 2014 ble det gjort viktige organisasjonsmessige grep. Etter at Hanne Lyngstad sluttet som agent for Dranella for å konsentrere seg om Karen by Simonsen selges Fransa og Dranella sammen. Frode Mathiesen og Alf Magne Bøe og er hovedagenter for de to merkene. De tar seg av Sør- og Vestlandet og har Roar Aarhaug som selger på Trøndelag/Nord-Norge og Kari Elvestuen på Østlandet.
Passer sammen

- De to merkene passer godt sammen. Fransa er prisstarteren i mange butikker, med en bred kolleksjon, med hovedvekt på strikk, kjoler og topper. Dranella tar over der Fransa slutter, med et litt høyere prisnivå og med størst fokus på bukser og topper. Fransa utgjør rundt 66 prosent av volumet.Totalt regner vi med å nå 100 millioner i omsetning for de to merkene i 2015, slår Winterskov fast.
Norsk kundeservice viktig
På kontoret i Thorvald Meyers gate i Oslo jobber Hedda Aastad og Camilla Moen med kundeservice, oppfølging og supplering. – Å ha kundeservice her i Norge slik at norske kunder kan forholde seg til to fantastiske jenter som Hedda og Camilla er en av de viktigste årsakene til vår suksess. De gjør en formidabel jobb. Her er det ingen ting som blir liggende. Alle henvendelser besvares samme dag, skryter Winterskov.
Tett på kundene
Han er svært opptatt av å utvikle partnerskap med kundene for å bidra til å øke deres lønnsomhet: - Det er viktig for oss å etablere et nært samarbeid med kundene. Målet er å få rett vare til rett tid i forhold til omsetningen i butikken. Derfor vil vi gjerne guide kundene for å bidra til å forbedre og strukturere vareflyten. For noen år siden var gjerne kundens innkjøpsmønster slik at 40 prosent av årets første tre kolleksjoner kom i januar/februar, 50 prosent i februar/mars og bare ti prosent i april/mai. Vi har jobbet mye med å endre dette for å få en jevnere og riktigere vareflyt, med mindre og hyppigere leveringer i butikk, med en fordeling på 30, 35 og 35 prosent. Vi gjør dette fordi vi ønsker å bidra til bedre butikkdrift og høyere inntjening. Vi skal jobbe med hjertet, ikke tenke på egen lommebok og selge mest mulig på kortest mulig tid. Det er viktigere å finne den beste innkjøpsstrukturen fort den enkelte. For å få til dette må vi som leverandør ta større risiko enn før, med flere ekspressleveringer og flere varer på lager.
Flere egne butikker
Fransa har bygd opp et betydelig retailapparat i Norge. I dag er det 19 norske Fransa-butikker, og det vil komme flere. Gjerne i samarbeid med lokale partnere. – Å ha lokale innehavere med en eierandel er den beste driftsmodellen. Det er ikke mulig å drive butikk i Tromsø fjernstyrt fra Oslo, konstaterer han. I dag kommer 80 prosent av omsetningen fra engrossalg og 20 prosent fra egen retail. Winterskov ser at det fortsatt er gode vekstmuligheter i Norge. – Kjøpekraften i Norge er fortsatt stor – men vi innser at videre vekst i stor grad må komme fra egne butikker. Derfor vil vi fortsette å etablere egne butikker.
En glad Fransa-gjeng etter prisutdelingen. Frode Aarhaug hadde kundevtaler og kunne ikke delta på utdelingen.
Vil vise fram gode eksempler
- Tekstilforum jakter alltid på de gode eksemplene, både på butikk- og leverandørsiden, fordi vi gjerne vil formidle suksesshistorier som andre kan lære av. Derfor kårer vi Årets leverandør og Årets butikk, sa redaktør Ove Hansrud da han overrakte prisen for Årets leverandør. Fransa skilte seg klart ut og fikk desidert flest stemmer i leseravstemningen. En like klar toer var Masai Clothing, som fikk hederlig omtale og premie.Tidligere vinnere av Årets leverandør er Cream, 2-biz, Floyd og Ball Group.