MT004-Bunadspledd2--foto_Kr

Global suksess for ny norsk tradisjonsmote

Mandal Veveri kombinerer tradisjon og modernitet i sitt nyskapende Bunadspledd og mottok to utemerkelser på Designdagen, både for ny visuell identitet og for sitt populære pledd.  

Publisert

– Det er utrolig stas å motta Merket for god design to ganger i år. Design ligger til grunn for alt vi gjør, og gir oss et konkurransefortrinn som gjør at vi klarer å drive lønnsom tekstilproduksjon i ett av verdens dyreste land, sier produktutvikler Lisa Østvedt Gustafsson.

Hyllest til folkedrakten

Historien bak bunadspleddet startet med at designer Andreas Engesvik, en av grunnleggerne i nå nedlagte Norway Says, tok kontakt med Mandal Veveri. Han hadde studert kjærestens setesdalsbunad og fått ideen til et pledd inspirert av norsk bunadstradisjon. Det ble en god match. Mandal Veveri er nemlig storleverandør av bunadsstoff og sitter på et enormt kartotek over farger og mønstre som brukes i bunader over hele landet.

Sammen gikk de i gang med å designe pledd inspirert av bunader. Målet var å utvikle produkter som kunne passe inn i en moderne interiørstil, men samtidig være en hyllest til norske folkedrakttradisjoner.

Selges på alle kontinenter

– Samarbeidet med Andreas var en fryd. Han var veldig flink til å lytte til oss som fagfolk på tekstil og ull. Samtidig var han veldig klar og tydelig på hva han ønsket å skape, og vi lærte veldig mye av å jobbe med ham, forteller Gustavsson.

Resultatet ble et pledd som er vevet i en teknikk som gjør det både tynt og luftig. Pleddet består av 100 prosent ull, og kan draperes både rundt skuldrene eller over et møbel.

Bunadspleddene ble lansert i London på den prestisjetunge utstillingen 100% Norway høsten 2012, og var umiddelbart en suksess. Produktene har vunnet internasjonale priser og blitt omtalt i en rekke toneangivende medier, noe som har gjort sitt til å øke interessen. I dag selges pleddet på alle kontinenter, og salget øker stadig.

(Pressenytt)

Powered by Labrador CMS