finn-Bursche

- Kan tjene mer på hodeplagg

 - Hodeplagg kan gi et lønnsomt tilleggsalg om du bare følger med på trendene, kjøper inn riktige modeller, gir dem litt plass i butikken og sørger for å selge det inn til kundene. Her må man være aktiv, ikke bare la varene henge på stativet. Denne varegruppen har et stort, uutnyttet potensial i norske tekstilbutikker, sier Finn Bursche.

Publisert

Finn Bursche mener norske butikker har mye å hente på mer aktivt salg av luer og hatter. Til helgen er han på plass på Minimessa i Tromsø.

Han driver MJ Michaelsen AS med et bredt utvalg av luer og hatter i alle varianter, både for menn og kvinner. Men medgir at mange norske innkjøpere viser liten interesse fordi de ikke ser hvilke muligheter som finnes.

Pynt og beskyttelse

- Det er stor forskjell på holdningen til luer og hatter i mitt hjemland Danmark og Norge. Danskene ser på hatter og luer som pynteplagg, som prikken over i-en. I Norge er det mer et beskyttelsesplagg mot regn og kulde. Og dermed ender mange opp med strikkelua som de drar godt nedover ørene bare når de absolutt må.

Med mer fokus på aktivt salg av hatter og luer i butikkene tror jeg denne holdningen vil endre seg. Et hodeplagg er ikke noe kunden bare tar med deg på vei til kassa, det er noe han må få tilbud om som et tilbehør og en ekstra spiss på antrekket sitt. Husk at både men og kvinner har brukt hatt i mange generasjoner før oss. Og vi har en hel generasjon som vokste opp på 80-tallet som nærmest var avhengig av capsen sin. I dag er disse rundt 30, og det skal ikke så mye til for å overbevise dem at de bør begynne å bruke et hodeplagg igjen, sier Bursche.

Sixpence

Han kan konstatere at trendene har vært i endring de siste årene. – For bare to-tre år siden var det svært populært med store pelsluer, men dette salget har gått ned igjen. Salget av hatter gikk også opp, men flatet ut. Det som er mest aktuell for menn å bruke i dag, er sixpence, i en mengde varianter og fasonger. Også battleluer er populære, sier Bursche.

Anne Mette Tømta

Strikk med bling bling

Også norske damer ender gjerne opp med strikkelue – de elegante hattene er det langt imellom.

– Heldigvis bruker stadig flere unge jenter lue selv om det ikke er kaldt. Og i år skal det være luer med bling bling, glitter og stas. Og pynten går gjerne igjen på votter, vesker og sko, sier Anne Mette Tømta, som er agent for merkene Occupied, Våga og Qnus i Norge.

Powered by Labrador CMS