kathrine-og-asbjorn

Kobler kreativitet og kommers

- Kathrine Nørgård er en kreativ og dyktig designer, og hun har en klart kommersiell strek som gjør henne svært interessant for norske butikker. Vi så at hun hadde et stort potensial og er glad for at vi valgte å satse på henne, sier Asbjørn Fjeldheim.

Publisert

God kobling mellom kreativitet og kommers: Fra venstre Asbjørn Fjeldheim, Kathrine Nørgård og Arne Jæger.

Asbjørn Fjeldheim er et kjent navn i bransjen. Han var med på å starte kjeden Lene-V i 1996. Senere etablerte han Solid før han solgte seg ut og kjøpte Peder Risøe i 2005. I 2011 solgte han og gjorde seg ferdig med klesbransjen. Trodde han. De siste årene har han bodd i Spania og tatt hånd om sine eiendomsinvesteringer. Men lengselen etter det pulserende livet i mote bransjen gjorde ham rastløs. Da hans tidligere salgssjef Arne Jæger og tidligere kollega Finn Egil Haraldseid ville ha ham med på et nytt prosjekt, sa han ja. Nå er han med for fullt igjen.

Resultatet ble selskapet Onroad AS, som nå satser for fullt på fire årlige kolleksjoner fra Kathrine Nørgård og Amazing, en omgåendekolleksjon designet av Vibeke Johannessen

- Vi er et fullstendig nettbasert, kontorløst selskap. Kathrine har base i Oslo, Vibeke i London, Arne har sitt utgangspunkt i Sarpsborg og selv er jeg i Spania. Ingen husleie, ingen tung administrasjon. Vi starter forsiktig og legger ned de ressursene vi har i salg og markedsføring, sier Fjeldheim.

Back in business: Asbjørn Fjeldheim

Selektiv

Han har meget bestemte oppfatninger om hvilke målgrupper de skal henvende til. Her er det ikke snakk om å selge til stort og smått, men å være selektiv. Meget selektiv. Noe som ble en stor utfordring for Arne Jæger da han startet innslaget: -Det kostet meg noen måneders meget hardt arbeid, og det sto 9000 kilometer på tripptelleren da jeg var ferdig, sier han.

Men resultatet ble bra. På kort tid har Onroad solgt inn kolleksjonen til Kathrine Nørgård og omgåendekolleksjonen Amazing til foreløpig rundt halvparten av butikkene i Til Henne-kjeden, og til et antall VIC-butikker.

For Nørgård-kolleksjonene er det naturlig og viktig å ha et begrenset antall forhandlere. Når det gjelder Amazing, vil det bli solgt i flere butikker.

Slår an i butikkene

- Nå har vi nådd vårt første mål – å få solgt inn til de riktige kundene, slår Fjeldheim fast. – Interessen for norsk design er økende. Jeg så med en gang at Kathrine Nørgård har en stil og en evne til å klær som vil slå an i det nordiske markedet, og får nå bekreftet at vi satset riktig. Det første innsalget var meget bra, og når kundene nå kjøper andre kolleksjon før den første er i butikk, får vi bekreftet at de har stor tro på henne, sier han.

God dialog

Kathrine Nørgård er godt fornøyd med samarbeidet: Vi har en fin dialog og et godt samarbeid som gir meg muligheter for å konsentrere meg om det kreative samtidig som jeg får nyttige innspill fra erfarne bransjefolk. Det kan være krevende og utfordrende, men det gir resultater, sier hun.

Kathrine var ferdig på Esmod i Oslo i 2008 og har hatt god bruk for sin tidligere erfaring fra salg og markedsføring i årene etterpå. Hun laget en forretningsplan og etablerte sitt eget brand Kathrine Nørgård» i 2010.

– Det er krevende å finne sin stil og utvikle den. Men det er enda mer krevende å måtte jobbe med administrasjon og salg og alt det andre i tillegg. Ikke minst å finne gode produsenter som er fleksible og villige til å bakke deg opp når volumet er lavt og som senere er leveringsdyktige når salget øker. Jeg søkte i Kina og India uten å lykkes skikkelig, men fant til slutt dyktige partner ei Tyrkia, sier Kathrine.

Hun startet i high end-segmentet med one of a kind-kjoler, utviklet siden en kjolekolleksjon og har fortsatt å jobbe i et mer tilgjengelig segment etter hvert.

- Jeg har vært i dialog med flere investorer, men er svært gada for at jeg traff Asbjørn. Kapital er ikke nok, du må ha de rette menneskene rundt deg. Sammen med Arne Jæger og Finn Egil Haraldseid besitter han utrolig mye erfaring og kikke minst et omfattende nettverk med kontakter og forbindelser som er svært nyttige.

- Konflikter mellom det kreative og det kommersielle?

- De er veldig gode til å fortelle hva som må til for å selge inn plagene og komme med tips og råd slik at vi kan optimalisere plagget for brukerne. Men gir meg samtidig frie hender. I et slikt samarbeid kan jeg konsentrere meg om det kreative, men blir samtidig inspirert til å tenke strategisk og ta hensyn til hva som fungerer kommersielt.

Fra Kathrines kolleksjon "by Kathrine"

Powered by Labrador CMS