digel

Lavmælt eleganse på Pitti Uomo

Efulln lavmælt eleganse er den nye dresskoden. Casual, men samtidig formell med vekt på gode materialer, godt håndverk og diskrete detaljer. Med blått i alle nyanser som den dominerende fargen.

Publisert

Blått, komfortabelt og elegant. (Digel)

Det er hovedinntrykket av herremoten for vår og sommer 2015 etter tre dagers heftige inntrykk på Pitti Uomo i Firenze. Verdens klart ledende messe for herreklær og et “must” for innkjøpere fra alle verdenshjørner. I år kom det rundt 19.000 innkjøpere fra alle verdenshjørner, og totalt var det registrert rundt 30.000 besøkende de fire dagene messen varte.

Flere nordmenn

Japanere og tyskere toppet listen over antall innkjøpere. Deretter fulgte Spania, England, Kina, Tyrkia og Frankrike. Det var atskillige flere nordmenn på plass enn før. Arrangørene registrerte i underkant av 100 norske besøkende, omtrent samme antall som det kom fra Danmark og Sverige. 1165 kolleksjoner ble presentert rundt på det enorme messeområdet.

Casformal

Førsteklasses materialer og skredder- og håndverkstradisjoner blandet med innovasjon og teknologi skaper den elegante mannen våren og sommeren 2015. Her snakker vi om casformal - er en fin blanding av det formelle og dressede og det avslappede og tilbakelente.

Elegant og diskret dress med skjorte med print som matcher slips og tørkle. (Sand)

De iøynefallende virkemidlene forsvinner og skaper rom for en sofistikert enkelhet i dresser og jakker. Nesten usynlige mikrodetaljer, elegante innfellinger som bare er synlig tett på og nedtonede, diskrete mønstre og ruter. Samtlige leverandører har lagt mye arbeid i å finne nye, høykvalitetsmaterialer og jobbet med de diskrete detaljene, teksturer og mønstre på en sofistikert måte. I tillegg til ullblandinger ser vi mye lettvekstmaterialer av bomull og silke, bomull og lin, og ren bomull. Materialene er gjerne bearbeidet med diskrete teksturer, strukturer og med mønstertrykk i for, linninger og under krager. Strikkeeffekter med vintagepreg og fine teksturer lager myke, tredimensjonale effekter. Fortsatt dominerer to-knapps-jakkene, men den smale, dobbeltspente jakka er med hos de mange leverandører, selv om ingen regner den som volumselger. Slagene er bredere enn før, gjerne med spisser. Mange jakker med mer ungdommelig stil har påsydde lommer. Vesten, enten ensfarget eller med trykk i kontrast til jakken, er høyst aktuell igjen og bidrar til det sofistikerte looket.

Sko med klassisk snitt, gjerne semsket, og oppbrettet bukse.

Smalt og kort

Silhuettene er fortsatt smale. Jakkene er korte. Buksene smale, og de skal brettes opp slik at anklene synes. Enten bare, med lave sokker som skjules av skoene, eller med fargerike sokker. Her er det meste lov!

Blått og atter blått

Sesongens udiskutable hovedfarge er blå. I alle nyanser. Blue is the new black, er omkvedet, og det gjelder både de formelle og de uformelle klærne, fra dress til fritidstøy. De sterke fargene fra forrige sesong er tonet ned. De er fortsatt med, men i mer dempede og nedvaskete versjoner. Mens fargene på jakker og bukser er dempet, kan man slippe seg løs med skjorter, slips, tørklær, skjerf, sokker og annet tilbehør.

Kontrastene borte

Masse skjorter med print, men Tron Reite i Eton tror de fleste nordmenn går for de mer diskrete printene.

De sterke kontrastfargene rundt krager og mansjetter på skjortene er så å si borte, erstattet av mer diskrete detaljer. Men fargene er fortsatt hjertelig til stede. Helst i form av ulike former for trykk. Her er det grenseløse muligheter, men kjenner vi forsiktige nordmenn rett, blir det mest av de mer forsiktige og diskrete printene som det går mest av ute i butikkene.

Rutene holder fortsatt stand på fritidsskjortene, men her blir det langt mer å velge mellom av fargerike og fantasifulle prints – for dem som tør.

5 lommers og chinos

Jeansene beholder sin posisjon, og jeansleverandørene fortsetter med å utvikle mer miljøvennlige og rene vasker. I tillegg til jeans er det flust opp med 5 lommers bomullsbukser og chinos ser ut til å komme litt sterkere tilbake enn forrige sesong. Her kan det se ut som godt voksne menn kjøper 5 lommers for å holde seg unge mens yngre enn bruker chinos “til pent”. Fellesnevner: Mer dempede og vaskede farger enn før.

Ytterjakkene preges av rene, enkle snitt og tekniske materialer.

Fortsatt mye farger på skoene.

Klassiske sko

Skoene går mot det klassiske, gjerne med perforeringer, mønstre og laserskjærte detaljer. De flerfargete skoene fra de siste sesongene viker plassen for de ensfargete, men her er det masse farger å velge mellom. Loaferen med dusk er tilbake, og det er mye mykt, komfortabelt og fargerikt blant fritidsskoene.

Fargerikt tilbehør

Fargerikt tilbehør

Det brukes mer slips enn før. Enten silkeslips med moderat bredde, eller de mer uformelle strikkeslipsene. Det er store muligheter til å leke seg med farger på sløyfer, tørklær og skjerf. Den lille hatten er fortsatt hjertelig til stede. Og ikke å forglemme: Fargesterke armbånd blir det svært mye av neste vår og sommer.

God trafikk hos Andreas Dahl og Aleksander Eskeland på standfen til Swims, som har hatt en kjempeøkning i slaget over hele verden de to siste årene. Pitti Uomo var en viktig arena for dem.

Norwegian Rain hadde utendørs stand.

Powered by Labrador CMS