
Litt mindre traktor fra Moods
Litt mindre traktor, mer sofistikert, internasjonalt og dempet. Traktoren og de andre typiske Moods-elementene er med fortsatt, men litt nedtonet og kanskje mer på innsiden enn på utsiden.
Dette er hovedinntrykket da Moods of Norway presenterte sin vår og sommer-kolleksjoner for herre, dame og sport. «Fjords & Festival» heter kolleksjonen, og er inspirert av alle de fantastiske festivalene som arrangeres rundt om i Norge. Også presentasjonen bærer bud om en stilendring fra Moods. Fra elleville parties blir kolleksjonene der en del av deltakerne kanskje var mer interessert i andre ting enn klær, blir kolleksjonene nå presentert i en mer faglig setting i et pop up-showrom i Vika i Oslo hvor selgerne tar mot kunder hele dagen og hvor det inviteres til events og parties om kvelden. Salget vil fortsette i lokalene også etter Moteuka, i fem uker fremover.

Ny Moods-sjef: George Santacroci
- Ettersom vi er inspirert av festivaler laget vi like godt vår egen festival denne uka, sier Peder Børresen og Simen Staalnacke.
- Ny sjef
- På mandagens pressevisning presenterte Moods sin nye administrerende direktør som tar over etter Nils Are Karstad Lysø, som sluttet tidligere i år for å begynne i ny lederjobb i den Norske Opera.
- Den som tar over roret på Moods-skuta heter George Santacroci, som ikke legger skjul på at han har store internasjonale ambisjoner på Moods vegne: Mer fokus på fashion og litt mindre på merket og full satsing på vekst i USA og Europa. Jobben med å utvikle merket videre i USA vil fortsette med full styrke, og det vil bli satset hardere på det europeiske markedet.

Tøffere marked

Moods leverte svakere driftsresultater i 2013 enn året før, rundt 19 millioner i driftsresultat av en omsetning på 343, mot et driftsresultat på rundt 50 millioner i 2012. Noe styreleder Jan Egil Flo forklarer slik: En lang rekke investeringer i infrastruktur og systemer for å dimensjonere for fremtidig vekst, men også det faktum at et tøffere marked at omsetningsmålet på 400 millioner ikke ble nådd
Festivalsommer
Vårens og sommeren herrekolleksjon er inspirert av festivalsommeren, Farger som følger dagen, med særlig vekt på blånyansene i den blå timen.- Vi er tro mot røttene, men har videreført den skandinaviske stilen, sier Børresen og Stålnacke. De ser for seg tre ulike typer på festival: The camper, gladgutten som kommer rett fra teltet i singlet og shorts. The clamper, som kommer rett fra dusjen og som liker å se bra ut og som like rå bli sett, og the performer, som er elegant og som vil vise seg fram.
Print er viktig i kolleksjonen. Både de store, iøynefallende, men også de små og subtile. Vi leker med størrelsen på printene, og med glidende overganger.
I damekolleksjonen spiller den norske naturen en viktig rolle som bakgrunn og inspirasjon. Også her er print svært viktig, og vi følger ulike temaer: fjell og fjorder, blomster, lemon, mosaikk og polkadots, både hver for seg og i kombinasjoner.
Sportskolleksjonen er inspirert av gym på skolen og trening i urbant miljø. Her er det mange spennende kombinasjoner. Et interessant trekk ved sportskolleksjonen er at den bidrar til å viske ut skillene mellom trening og hverdag.

