dahlstrøm-2

- Må få bedre regler for nettsalg

- Vi må få på plass rammer og regler for nettsalg. Verken norsk lovverk eller EUs regler er tilstrekkelig oppdatert, så dette er noe bransjen selv må ta tak i, sier tekstilagent Harald Dahlstrøm.

Publisert

Harald Dahlstrøm

Han er bekymret over utviklingen hvor de store tekstilmerkene etablerer egne nettbutikker og selger sine produkter ved siden av de distribusjonslinjene som allerede er etablert med distributører eller agenter og forhandlere.

- Dette gjelder ikke bare oss agenter, men hele det eksisterende distribusjonssystemet med fysiske butikker. Her må distributører og agenter gå sammen med detaljistene og ta et felles tak for å unngå at vi blir gjort overflødige, sier han. Har du fått rettigheter med en avtalt provisjon for et område bør dette gjelde uansett i hvilken form salget skjer, og det bør merkeinnehaverne ta hensyn til, sier han.

Dahlstrøm viser til merker som har tatt initiativ til at agenter og forhandlere får en andel av det nettsalget som genereres på merkets egne nettbutikker og mener det haster med å få laget rammer og regler som gjør at dette blir vanlig praksis, ikke unntak, som i dag.

Må være offensive

- Selvsagt vil nettsalg vokse og utgjøre en større del av det totale salget av klær i framtiden. Vi merker det nå, men det vil akselerere og slå inn for fullt om bare to-tre år. Derfor nytter det ikke bare å sitte stille. Både vi som arbeider som agenter og våre kunder ute i butikkene må ta et krafttak og bli mer aktive. Ikke bare når det gjelder å få retningslinjer som gjør at vi kan få vårandel av fortjenesten ved merkeeierens nettsalg. Vi må også bli mer aktive og offensive med å gjøre merkene og butikkene mer attraktive og interessante. Som agent må jeg være mer ute på veien og være rådgiver og hjelper for kundene mine. Vi må ikke bare pushe varer og presse kundene fr å kjøpe for mye, men være samarbeidspartner og sørge for å gjøre vårt til at de får solgt varene videre. Her har mange merker en jobb å gjøre med å strukturere vareflyten. Et godt eksempel er Yaya, ett av de merkene jeg har, som gir kundene god oversikt over hvilke uker varene kommer og er flinke til å balansere en riktig varemiks for hver måned.

Gjør butikken interessant!

- Detaljistene på sin side må være mer offensive og kreative for å gjøre butikkene sine mer spennende, mer opplevelsesrik og interessant, slik at kundene får lyst til å handle klær der, ikke på nettet. Det skal være en opplevelse å komme inn i butikken. Det verste som kan skje er at detaljisten forholder seg passiv og på den måten bare blir et prøverom for folk som kommer og prøver klær og siden går hjem og bestiller på nettet, sier han.

Powered by Labrador CMS