Moods må kutte

Moods of Norway må slanke organisasjonen - 20 ansatte må gå. Europeiske vekstplaner bremses. Salget i Norge konsentreres mer om egne butikker. George Santacroce, som ble hentet inn som toppsjef tidligere i høst, går av ved nyttår.

Publisert

Dette er de harde fakta for Moods of Norway, som ifølge Dagens Næringsliv må gjennomføre kostnadskutt på mellom 35 og 40 millioner kroner neste år, og som må kutte rundt 20 årsverk i design, produksjon, logistikk og markedsføring. Butikken i New York legges ned.

George Santacroze, som ble hentet in som ny toppsjef for å styrke selskapets globale satsing, går av ved nyttår, etter bare fire måneder. Grunnen er at det ikke er penger til en global satsing for øyeblikket, og at selskapet nå konsentrerer seg om optimalisere driften, redusere antall eksterne utsalgssteder og konsentrere seg om egne butikker og nettsalg. Et eksempel på dette er at Moods åpnet ny butikk i det nye kjøpesenteret CC Stadion på Hamar tidligere denne uken.

En av gründerne, Jan Egil Flo, overtar som konsernsjef.

Etter en omsetning på 343,9 millioner og et resultat på 19,4 millioner i 2013 vil Moods of Norway ende opp med en omsetning på 325 – 330 millioner år. Jan Egil Flo sa tidligere denne uken at det styres mot et nullresultat, men utelukker ikke røde tall på bunnlinjen for første gang i selskapets historie. Ifølge Dagens Næringsliv vil julehandelen avgjøre hvordan resultatet blir.

Powered by Labrador CMS