moods-hamar

Moods satser på egne butikker

Moods of Norway har lagt en ny strategi som innebærer at det aller meste av salget skal gå gjennom egne butikker fra 2016. I tillegg kommer et lite antall wholesalekunder, som får tilbud om et lite NOS-program.

Publisert

Moods åpnet butikk inye CC Stadion på Hamar i november i fjor og har planer om tre nye i 2015.

- Alt blir som før i 2015 og vi er i full gang med innsalget til våre wholesalekunder for høsten. Endringene kommer neste år, da vi kutter engrossalget fra dagens nivå på rundt 100 millioner kroner til rundt en tredjedel. Vi skal satse mer på egne butikker og kommer til å åpne tre nye i løpet av 2015, sier Jan Egil Flo, gründeren som tok plassen som administrerende direktør igjen etter at George Santacroce sluttet ved årsskiftet etter bare fire måneder i sjefsstolen.

To ganger har jan Egil Flo overlatt rattet på Moods-traktoren til andre. Nå inntar han igjen rollen som selskapets toppsjef.

Moods måtte gjennom en tøff slankekur på slutten av fjoråret og har redusert bemanningen med 22 personer, hovedsakelig på design og engrossalg. En vond, men nødvendig prosess som la grunnlaget for den nye strategien.

- Ting går så raskt i bransjen at vi må jobbe for å gjenvinne den kjappheten og fleksibiliteten vi hadde tidligere. Det gjør vi delvis ved å flytte mye av produksjonen tilbake til Europa, og ved å satse på eget retailapparat pluss et lite NOS-program (never out of stock) som går hele året til rundt 15 wholesale-kunder. Ledetidene er så korte at vi kutter ut messesalg og tradisjonelt sesongsalg på wholesale. Parallelt vil vi satse betydelig mer på nettsalg, sier Flo.

Når det gjelder barne- og sportskolleksjonen vil Moods samarbeide med Barnas Hus og en sportskjede for å få tilstrekkelig volum og bredde i kolleksjonene.

- Hva skjer med eksportsalget?

- Vi fortsetter med USA-satsingen vår, men på en annen måte enn før, litt motsatt i forhold til Norge. Butikkene i New York og Mall of America er lagt ned. Butikken i Los Angeles fortsetter, og vi legger fortsatt stor vekt på wholesale i dette markedet. Vi kommer også til å åpne en butikk i Sverige i løpet av året, mens det øvrige utenlandssalget legges mer eller mindre på is.

For Flo og de andre Moods-gründerne har det vært en hektisk og krevende periode, men han føler at de er over det verste og kan se fremover:

- Vi har stor tro på den strategien vi har lagt og ser lyst på livet, slår han fast.

Powered by Labrador CMS