Moods satser på USA og barn
Moods of Norway har åpnet sin tredje Flagship Store i USA. Denne gang i verdens største kjøpesenter, Mall of Amerika i Minneapolis. Og snart kommer Moods med barnekolleksjon.
I september åpnet Moods of Norway sin tredje butikk i USA, denne gang i Mall of Amerika i Minneapolis. (Foto: Bruce Silcox)

- Utviklingen i USA er positiv, og vi jobber hardt for å fortsette veksten. Nå har vi åpnet Flagship stores i New York og i Mall of Amerika og fått en god avtale med varehuskjeden Nordstroms i tillegg til at vi har mange andre gode kunder. Derfor er det viktig å fortsette satsingen med full styrke. Når vi først satser, gjør vi det ordentlig, sier adm. direktør Nils Are Karstad Lysø.
Nils Are Karstad Lysø. (Foto: Ove Hansrud)

Han kan fornøyd slå fast at den nye Moods-butikken i Minneapolis ligger midt i smørøyet, i et senter som har enorme dimensjoner. Det er Amerikas største kjøpesenter, med et stort hotell bygd like ved siden av, med gangbro imellom, fordi folk legger ferien sin til senteret. Integrert i senteret ligger det også en fornøyelsespark. – Et fantastisk sted å være, slår Karstad Lysø fast.
Grandma´s vafler hører selvsagt med på en butikkåpning. (Foto: Bruce Silcox)

Flere egne butikker
- Hva skjer på hjemmemarkedet?
- Vi har hatt en meget god utvikling i Norge, både med engrossalget og med utviklingen av egne butikker. Nå har vi 18 egne butikker og vil fortsette å åpne flere. Rundt halvparten av omsetningen i Norge kommer fra egne butikker. Vi vil selvsagt fortsette engrossalget, men har erfart at egne Flagship stores er effektive i merkevarebyggingen fordi vi kan gi kundene en totalopplevelse.
Jeg regner med at det er mulig å vokse med ytterligere rundt ti butikker i Norge. Ikke minst er det interessant å vurdere etablering i flere av de største kjøpesentrene. Erfaringene fra butikken i Strømmen Storsenter er meget gode.
Moods barnekolleksjon
- Hva er neste, nye Moods-produkt?
- Vi har hele tiden sagt at det er mange muligheter når det gjelder å lansere nye Moods-produkter. Men de må passe inn i konseptet og Moods-universet. Derfor sier vi nei til mange henvendelser. Men kreativiteten i selskapet er stor, så vi ruger hele tiden på små og store egg. Det største egget heter Moods barnekolleksjon. Gründerne har hatt ideen og planene lenge, men vi har hatt så mange baller i lufta at det ikke har vært tid til å realisere dem. Men nå føler vi at tiden er moden, og vi har begynt å utvikle en barnekolleksjon.
Vi har flere andre prosjekter på gang også. 2. oktober blir en ny parfymeduft, Disco Sunset, lansert sammen med vår partner Parmymelle. Vi lanserer også en ny generasjon brillekolleksjon sammen med en av verdens ledende produsenter av high end briller og Brilleland i høst, og det er fortsatt flere andre egg i kurven.
Les mer i Tekstilforum nummer 5.

Peder Børresen, Stefan Dahlkvist og Simen Stålnacke hadde all grunn til å sprette korker og ta av sammen med 6000 gjester i Oslo Spektrum da 10-årsjubileet skulle feires. (Foto: Moods of Norway)