
Mote flykter landet?
«Det er en positiv utvikling at flere norske designere og leverandører deltar på internasjonale arenaer, også i København. Det er et bevis på at bransjen er i vekst og modnes. Vi kan slå fast at norsk motebransje ikke flykter til Copenhagen Fashion Week, men komplementerer eksisterende og økte aktiviteter i hjemmemarkedet.» Det skriver Norwegian Fashion Institute, Norsk Moteforum, Oslo Fashion Week og Tekstilforum i en felles kronikk.
Tag Oslo viste sine sko på pidestaller og med dansere imellom på åpningen av Oslo Fashion Week.

Kronikken er en kommentar til presseoppslag og kritikk som kom i forkant av Moteuka og Oslo Fashion Week:
«Media har en åpenbar begrenset forståelse for motebransjens særpreg. En bransje som har mange fellestrekk med andre næringer som har et internasjonalt nedslagsfelt. Pressen fremstiller det som krisetilstander i norsk motebransje når aktørene reiser utenlands for å presentere seg. Hva om oljebransjen ble kritisert for å "flykte landet" når de oppsøker sentrale internasjonale salgsarenaer?
Ord som "Svik" benyttes for å beskrive tilstanden i bransjen. Den siste dråpen var Aftenposten, 27. januar, hvor det står at norsk motebransje vraker Oslo Fashion Week til fordel for Copenhagen Fashion Week. Saken handlet om at moteuken i København starter denne uken og at over 30 norske utstillere, designer og agenturer reiser dit for å delta i en av Nord Europas viktigste bransjearrangement, for å knytte nettverk og skape ytterligere forretning for seg selv.
Da har mange av dem allerede deltatt på messer i Berlin, Paris og Firenze. Etterpå drar enkelte til New York. De fleste drar tilbake til Oslo og gjør mesteparten av sin handel her. Sånn har det vært over lengre tid, og sånn vil det være i fremtiden.
Mote er en global bransje. Derfor er det vesentlig å være koblet på internasjonale markeder. Samtidig er hjemmemarkedet og det nasjonale miljøet viktig. Her er det ikke snakk om "enten eller", med snarere "både og". Sensasjonsjournalistikken råder. Mulig bransjen selv ikke har vært flinke nok til å tydeliggjøre bildet, og la oss derfor gjøre et forsøk.
Norsk Motforums Moteuka trekker kjøpmenn fra hele landet.
Noen enkle distinksjoner må på plass når det gjelder tilbudet i Oslo under moteuken:

Det omsettes for store summer av moterelaterte artikler i Norge. Nordens største agenthus ligger på Sjølyst og arrangerer MOTEUKA to ganger i året. Dette er et konsept beregnet på innkjøpere og handel. På huset har de skapt en velsmurt arena for kjøp og salg. Hit kommer innkjøpere fra hele landet hvor de raskt og greit kan utnytte den fordelen at leverandørene ligger tett, slik at de får effektive innkjøpsdager. I perioden har Moteuka et bredt tilbud rettet mot innkjøperne. Ikke minst utstillingen Rookies som er et samarbeid med de motedesignfaglige utdanningsinstitusjonene som viser morgendagens talent innen mote og design.
På Skosenteret på Helsfyr arrangeres Sko og Veskemessen beregnet på de som også kjøper til sko og livsstils butikker. Sko og veskemessen gjennomfører også pressevisninger og arrangerer trendforedrag. Utover dette foregår en rekke arrangementer hos ulike leverandører og på uavhengige show rom.
Astrup Fearnley-museet var en flott arena for norske designere under åpningen av årets Oslo Fashion Week.
Oslo Fashion Week (OFW) er en visningsarena for norske designere. Deres fremste oppgave er å bistå designere med catwalk, rigg og kreativt team. Dette er i hovedsak presse og publikumsarrangementer hvor intensjonen er å skape oppmerksomhet i media og bygge merkevare. I år åpnet OFW på Astrup Fearnley Museet, hvor 26 spennende norske designere var representert. Torsdag og fredag visrte Fam Irvoll, Leila Hafzi og Kristine Vikse sine kolleksjoner på Kunstnernes Hus.

Utenfor OFW regi, men under deres program hadde også Moods of Norway, Designerkollektivet, Match, Mariette, Epilogue, og Mardou & Dean visninger. I tillegg arrangerte magasinet HENNE Nåløyet-prisen som kårer årets kles- og tilbehørsdesigner.
Det er en positiv utvikling at flere norske designere og leverandører deltar på internasjonale arenaer, også i København. Det er et bevis på at bransjen er i vekst og modnes. Vi kan slå fast at norsk motebransje ikke flykter til Copenhagen Fashion Week, men komplementerer eksisterende og økte aktiviteter i hjemmemarkedet. Dette er et tegn på en nødvendig utvikling i et sterkt nasjonalt miljø med en nødvendig internasjonal orientering!»
Gisle Mariani Mardal/ Norwegian Fashion Institute
Arne Sørnæs/ Norsk Moteforum
Pål Vasbotten/ Oslo Fashion Week
Ove Hansrud/ Tekstilforum