
Nytt merke for store damer
Det danske merket Carmakoma for store damer introduseres nå i Norge av Selected Brands. Damene bak merket, Heidie Lykke og Angelica Weiss, etablerte Carmakoma i 2008. Det vakte oppsikt at to unge designere insisterte på å lage luksusdesign til kvinner med kurver i alle aldre.
Heidie Lykke og Angelica Weiss

Med en felles lidenskap om å skape ekstra luksus i hverdagen til kvinner i plusstørrelser fikk de to umiddelbar suksess.
Med catwalkinspireret luksusdesign som appellerer til den stilbevisste kvinnen som ikke vil kompromisse med kvalitet, passform eller sitt personlige uttrykk, har Carmakoma bidratt til at motebransjen har måttet revidere sin fordomsfulle forestilling om at plusskvinner er hemmet og skamfulle over sitt utseende.
Designerduoen Weiss & Lykke har kjent hverandre lenge, helt sien de gikk sammen på designskolen Teko i Herning. Lidenskapen for stil og mote, sammen med drømmen om å starte egen virksomhet modnet med årene, og etter ti år i velrenommerte motevirksomheter realiserte de drømmen for fem år siden.
De er ikke bare gode venner, men også et godt team som driver en profesjonell, veldrevet virksomhet. Angelica er administrerende direktør med ansvar for innkjøp og økonomi. Heidie er kreativ direktør.
Heidie og Angelica valgte fra start at gå mot strømmen og startet utelukkende med salg online på portalen carmakoma.com. Her har de skapt mer enn bare en webshop: Et unikt univers med stylingtips, guide for å finne de rette størrelsene, konkurranser og filmklipp som gjør at kundene kommer tett på designerteamet.
De tror på at mote og skjønnhet ikke kan defineres eller påstemples med et størrelsesmerke i nakken. Derfor arbeider de alltid med fokus på at plagget skal passe til kroppen – ikke omvendt.
Siden 2011 er Carmakoma blitt solgt i butikker i Danmark, Grønland, Frankrike, Holland, Tyskland, Sverige, Island og Polen. Nå tar Selected Brands merket til Norge.
"