anita-krohn-traaseth

- Omstilling gir motebransjen muligheter

- Norge går fra å være i særstilling til omstilling. For motenæringen betyr dette et hav av muligheter. En forutsetning for å lykkes er at aktørene i bransjen skaffer seg basisforståelse for økonomi og tør å være kommersielle, sa administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth da hun åpnet konferansen Needlework & Technology.

Publisert

Anita Krohn Traaseth

Med seg til å markere åpningen av en av årets viktigste arrangementer i motebransjen hadde Anita Krohn Traaseth Håkon Haugli fra Abelia og statssekretær Dilek Ayhan. Temaet for årets konferanse er internasjonale perspektiver, og handler om norske motedesignbedrifters muligheter i det internasjonale markedet.

Det er Norwegian Fashion Hub som arrangerer konferansen, og Krohn Traaseth pekte på nettopp denne formen for samarbeid som et viktig suksesskriterium for videre vekst. I moteklyngen settes det nå i gang to forskningsprosjekter, et investeringsforum og en mentorordning, noe som er meget positivt, sa Krohn Traaseth, som gjerne ser at det kommer en norsk moteklynge til.

- I UK er design en viktig innovasjonsindikator. Dit må vi også komme i Norge. Vi må ha mye større fokus på kreative næringer enn det vi har hatt tidligere. Nå setter vi i gang et drømmeløft for bransjen, og her må næringen komme på banen og vise hva de står for og si fra hvilken form for støtte og bistand de ønsker, sa hun.

En godt beskt konferanse ble åpnet av Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge og administrerende direktør i Abelia, Håkon Haugli.

Hun og administrerende direktør i Abelia, Håkon Haugli, var enige om hva som er viktige suksesskriterier: basisforståelse for økonomi, å forstå nødvendigheten av å lage kommersielle produkter, og satse på det unike, bærekraftige og autentiske. Og ikke minst: nødvendigheten av å samle seg og samarbeide for å hjelpe hverandre opp.

Statssekretær Dilek Ayhan snakket også om hvordan næringen må samarbeide for å lykkes.- Vil du bli litt bedre må du konkurrere, vil du bli veldig mye bedre må du samarbeide. Regjeringen ønsker flere suksesshistorier som Norwegian Rain, Moods og Norrøna. Ikke bare ønsker vi det, vi trenger det. Dette er fremtidens næringer, sa hun.

Ved å se utover landegrensene og lære hvordan industrien fungerer internasjonalt, kan de norske motebedriftene skape nye kundegrupper og vekstmuligheter. Derfor samles noen av de beste i bransjen fra inn- og utland for å inspirere og dele av sin kunnskap på konferansen.

Erfarne bransjeaktører som generaldirektør for Pitti Imagine, Vinzenco Franco fra Italia, en av verdens viktigste motemesser, og Courtney Bonell fra USA, grûnder av Favours Agency som har jobbet med blant andre Alexander Wang og Miu Miu, er kommet til Norge for å dele sin kompetanse på hvordan Norges motenærig kan bli en internasjonal merkevare.

Konferansen fortsetter tirsdag.

Powered by Labrador CMS