
Pej satser og utvider
Det danske trendselskapet Pej gruppen ser positivt på framtiden. Selskapet startet et generasjonsskifte for fire år siden hvor Louise Byg Kongsholm har overtatt etter sin far, grunnleggeren Poul Erik Jacobsen. Nå investerer selskapet i nye medarbeidere. Seks nye aniskter er allerede på plass, og to til er på vei inn.
De nye medarbeiderne er (fra venstre) Lajla Muusman(salgssupport).Helene Mathiasen(redaktør på pej gruppens fysiske bladutgivelser samt redaktør på TID & tendensers online univers).Agata Maria Berska (selger i trendstoren). Bente Bitsch Nielsen (salgssjef for pej gruppens tre medier TØJ, 365DESIGN og TID & tendenser).Sus Sand (sjef for pej gruppens trendstore). Susanne Juhl (ansvarlig for medlemmene av Trendlab, konferanser og seminarer). I tillegg skal det ansettes en medieselger og en administrasjonssjef.

- De to siste årene har vært turbulente. Krisen hos våre kunder har smittet over på oss og stilt nye krav til oss alle. I tillegg har vi vært i gang med et generasjonsskifte. Så det er et annet lag som kommer ut i den andre enden. Men vi holder snuten i sporet, leverer varene, tjener penger hvert år og får nye, spennende prosjekter hele tiden. Med nye krefter på sentrale plasser får vi også sett på virksomheten med nye øyne og får tilført ny kompetanse, sier Louise Byg Kongsholm.
Nye initiativer
pej gruppen lanserte et nytt bransjeunivers for design og interiør i desember i fjor. I mai i år kom en ny bok om cross channel i detaljhandelen, og i juni lanseres en ny onlinebutikk med fokus på Pantone. I august kommer et nytt medlemsforum, fremtidstenketanken. I juni holdes en stor konferanse for detaljhandlere og de halvårlige trendkonferansene for mote og interiør, og i september en konferanse med fokus på trender i dagligvarehandelen.
Positive forventninger
- Ingen er kommet umerket gjennom den snart seks år lange kriseperioden. Heller ikke pej gruppen. Men både de økonomiske resultatene og utviklingen har vist at man valgte riktig i å klare både tilpasningen til krisens utfordringer, et generasjonsskifte og fornyelser på samme tid.
Når alle åtte nye medarbeidere er på plass, beskjeftiger pej gruppen 20 fast ansatte og over 20 faste frilansere i form av designere, trendspesialister, livsstilseksperter, retaileksperter mv. Forventningene til 2014 er solide med et overskudd på vel to millioner kroner, sier Byg Kongsholm.
Fakta om pej gruppen
pej gruppen består av ni små virksomheter under samme tak: Bransjeuniverset TØJ – Fashion & Business Trends, Bransjeuniverset 365DESIGN, Trenduniverset TID & tendenser, Pantone – agent i Danmark og Norge, Trendstore – både online og fysisk inspirasjonsbutikk på alle messer og konferanser, Trend Academy med konferanser, seminarer og foredrag, strategi- og konsulentavdeling med prosjekter for store og små virksomheter, inhouse grafisk avdeling, og pej trend inspirasjonsmaterialer, som selges over det meste av verden, også i Kina i samarbeid med Kopenhagen Fur.
Ny rolle til grunnleggeren
pej gruppens grunnlegger Poul Erik Jakobsen tiltrådte ved inngangen til 2014 som styreformann for pej gruppen. Han har i dag sitt eget firma med fokus på strategi og styrerådgivning.