
Prosjekt Oslo Moteuke
Norwegian Fashion Institute har fått tildelt 700.000 kroner fra Oslo Kommunes Regionale Innovasjonsprogram til prosjektet Oslo Moteuke. Det skal samle, koordinere og utvikle moteukeaktivitetene i Oslo. Elisabeth Mannsverk engasjert som prosjektleder.
Det har vært mye diskusjon rundt moteuken i Oslo. Dårlig omtale i media, navneforvirring og flere mislykkede initiativer har skapt en negativ holdning. Men det viser seg at når det gjelder handel kan innsalgsperioden for mote og tekstil i Oslo måle seg med våre naboland. Prosjektet Oslo Moteuke skal forbedre omdømmet og gjøre uken mer attraktiv for innkjøpere og presse.

NFI har samlet sentrale aktører i den norske motebransjen til dialog, og arrangert flere arbeidsmøter. Dette har ledet til en innsikt NFI nå jobber videre med.
Mannsverk har lang erfaring med prosesshåndtering og merkevareutviklingsprosjekter, og har blant annet vært med å bygge opp reklamebyrået Virtual Garden. Hun skal i tett samarbeid med NFI utvikle forprosjektet som skal gjennomføres i løpet av 2012. Forprosjektet skal føre til dedikerte samarbeidspartnere, en visuell identitet med tilhørende nettside og en samlet eventkalender, organisasjonsstruktur, sponsorplattform og en handlingsplan klar til operasjonalisering fra 2013.
Mer attraktiv innsalgsperiode
- Målsetningen med prosjektet er å gjøre innsalgsperioden for mote i Oslo mer attraktiv ved å få innkjøperen til å ønske å være i Oslo under hele perioden fordi de har en positiv opplevelse av felles organisering, tilrettelegging og kommunikasjon, sier daglig leder i NFI, Gisle Mardal.
Han forklarer videre at det er viktig å etablere en organisatorisk enhet som koordinerer et markedsmessig samarbeid for bedrifter involvert i salg og pr-fremmende aktiviteter rettet mot innkjøpere og presse under innsalgsperioden.
Eierskap i bransjen
- Det er avgjørende at bransjen selv har eierskap til prosjektet, sier Mardal.
- NFI har utført en rekke mobiliseringsmøter med relevante aktører fra bransjen. Alle er enige om at en koordinert moteuke vil bidra til å løfte den økonomiske, kommersielle og faglige utviklingen, og styrke markedsplassen for aktører sier han.
Prosjektet skal forsterke en akselererende utvikling som allerede er igangsatt ved etableringen av et formalisert nettverk med NFI som en samlende organisasjon. Dette vil skje ved at aktiviteter oppfattes som forretnings- og omdømmemessig interessante for aktørene.