gunn-grøset

Realiserte Secret Dreams

- Vi bærer alle på hemmelige drømmer. Min drøm var å skape min egen kolleksjon. Da jeg først fikk realisert drømmen, var det naturlig å kalle merket for Secret Dreams, forteller Gunn Grøset.

Publisert

Hun har lang fartstid som agent og selger og har alltid hatt tett kontakt med designerne for de merkene hun har solgt for å påvirke og gi impulser fra markedet. – Med den tette kontakten føler jeg at jeg har gått en «usynlig» skole og fått anledning til å lære en masse som jeg har fått bruk for nå da jeg skulle skape en kolleksjon selv, sier hun.

Hennes bror har arbeidet i India i mange år, og han hjalp henne med gode kontakter og forbindelser som bidro til at hun fikk avtaler med svært pålitelige og fleksible produsenter.

- Jeg ville lage noe som har en historie og som skaper en opplevelse for den som kjøper. Jeg har alltid vært «fotogal» og søkt etter spesielle motiver som jeg nå har fått bruk for: For eksempel et hjerte i sanden som sønnen min tegnet for mange år siden, og som jeg fikk tatt bilde av akkurat før det ble visket ut av bølgene. Eller en stein i en trapp som for meg symboliserer at vi alltid er på vei forbi hindringer for å ta fatt på neste skritt på vår reise. Eller motivet på blusen og skjerfet jeg har på meg, som er fra et maleri jeg selv har malt.

Dette bidrar til å skape historier og opplevelser som gjør at både jeg som lager og selger og de som kjøper får et annet forhold til klærne enn et hvilket som helst annet plagg.

Gunns kolleksjon består mest av topper med matchende skjerf og kjoler, men for høsten har hun også laget en liten skinnkolleksjon som består av tre jakketyper, bukse og skjørt.

- Jeg lager klær for voksne kvinner, men opplever at de oppfattes som ganske aldersløse, fordi jeg har fått kunder i alle aldre, også yngre kvinner. Klærne skal være ledige, tøffe og elegante og være tilpasset årstidene: fargerikt og sprudlende om våren og litt mer dempede farger om høsten. Med to størrelser, 1 og 2. Jeg går etter egen magefølelse og de mange signalene jeg får fra kundene. Klærne skal være estetiske, visuelle og elegante, med detaljer som jeg vet betyr mye for brukerne. Som for eksempel lengde på bluser, jakker og tunikaer, ermelengder og avslutninger. For å skape myke og elegante overganger og avslutninger bruker jeg gjerne blondekanter.

- Responsen fra markedet etter første kolleksjon i fjor har vært formidabel. Jeg har tatt sjansen på å produsere for lager og levere omgående. Det gikk svært bra første gang, og ga meg inspirasjon til å lage en litt større kolleksjon for neste vår, sier hun.

Grøset har også agenturet på Pacolito, som er et omgåendemerke, hovedsakelig med topper, skjørt og kjoler. I tillegg har hun en skinnkolleksjon fra CKN Pels Noer, ballerinaskoene Cocorose og Gwynedds.

Powered by Labrador CMS