
SWIMS hedres for sine seilersko
SWIMS har gjort seilerskoen moteriktig igjen. Nå hedres de med det ettertraktede Merket for god design.
Swims får merket for god design for Loafers. Foto: Diaan DeBeer.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.
Lever av design
SWIMS er allerede kjent for å ha gjort kalosjer til en del av motebildet igjen. Nå ville de utvide kolleksjonen med et sommerprodukt relatert til vann. Fire år senere selger gründerbedriften sine vannvennlige seilersko fra USA, Australia og Sør-Korea til Colombia, Egypt og Libanon.

– Vi lever av design! Grunnen til vår eksistens og suksess er at vi har lyktes i å redesigne klassiske produkter. Kalosjen vår har blitt en salgssuksess, men selges for det meste i Nord-Europa og Nord-Amerika. Vi trengte et produkt som resten av verden hadde behov for, sier Hanne Bismo Steen, organisasjonssjef i SWIMS.
Gründer og kreativ sjef Johan Ringdal begynte derfor å se seg om etter enda et klassisk produkt som kunne redesignes. Målet var å finne et gjenkjennelig, men halvglemt produkt som kunne tilføres nye egenskaper og bli mer funksjonelt, praktisk og pent. Han bestemte seg for å kombinere seilerskoens tradisjonelle mokasinform med et materiale som tåler vann.
Global suksess
Resultatet er SWIMS Loafer, en fargeglad sko som sitter behagelig på foten. Skoen har lav vekt, tåler vann og til og med en runde i vaskemaskinen. Ventilasjonssplitter på siden kjøler ned sommervarme føtter, og tilfører dessuten en estetisk egenverdi.
I dag selges SWIMS Loafer i nesten 1000 butikker i 25 land, og har fått oppmerksomhet i alt fra livsstilsmagasiner til amerikansk frokost-tv. Dermed har den lille oslobedriften fått enda en global salgssuksess. (Pressenytt)