Til Shanghai for å lære
For å få innsikt og kunnskap om hvordan man gjør forretninger i kompliserte markeder deltar seks norske motebedrifter i et internasjonalt seminar under Nordic Design and Innovation Week i Shanghai i november.
Gisle Mariani Mardal

Det norske konsulatet i Shanghai er i samarbeid med Norwegian Fashion Institute vertskap for "Internal Business Seminar: Fashion Retail Opportunities in China". Turen er en del av programmet for moteklyngen Norwegian Fashion Hub i Oslo-området som nå har fått Arena-status med tildeling av to millioner kroner i støtte de neste tre til fem årene.
Moods of Norway, Mole – little Norway, Norwegian Rain, ByTimo, Henderson Cashmere, F5 og Tom Wood deltar i Shanghai.
Her blir det et tre dagers program med innføring i hvordan gjøre business i Kina, møter og presentasjoner for viktige, potensielle partnere, individuelle møter og en visning i forbindelse med en middag og mottakelse.
Internasjonal læring
- Den norske motebransjen er i rask utvikling. Vi trenger å bygge kompetanse og etablere nettverk for å forstå hvordan vi skal etablere oss i komplekse markeder som Kina. Internasjonal orientering er meget viktig. Derfor vil vi i samarbeid med ambassader og konsulater og Innovasjon Norge arrangere flere slike framstøt mot viktige eksportmarkeder. Det planlegges arrangementer i London, New York, Milano, Tokyo, Berlin og Paris, forteller Gisle Mariani Mardal i Norwegian Fashion Institute.
Et skritt videre
- Norwegian Fashion Hub har nå kommet et langt skritt videre etter at vi fikk Arena-status med tilskudd på to millioner i året i en periode på tre til fem år. Norges motemiljø har så mange strålende eksempler å vise til, og samlet er bransjen klar for et enda større gjennombrudd nasjonalt og internasjonalt. Ambisjonene er derfor at mote-Norge går fra en million- til milliardindustri, sier Mardal.
Norsk motebransjes tiår
Norwegian Fashion Hub vil jobbe for å etablerere både et fysisk og digitalt møtested for bransjen. Linda Refvik er engasjert som prosjektleder. Programmer for kompetanseheving, internasjonalisering og innovasjon er blant prosjektene som skal finansieres av Arena-midlene. –Våre motekollegaer i Sverige og Danmark hadde sin bransjeutvikling på 90-tallet. Nå er det vår tur. Vi er inne i den norske motebransjens tiår, sier Mariani Mardal.
Om Norwegian Fashion Hub
Norwegian Fashion Hub skal bidra til at norsk motedesign blir en internasjonalt anerkjent merkevare. Målet er å skape en arena både fysisk og virtuell som motor for utvikling av motedesign som næring. Prosjektet har sin forankring i forskning og utvikling, blant designbedrifter og aktører tilsluttet motebransjen.
Om Arena-programmet
Arena-programmet tilbyr finansiell og faglig støtte til langsiktig utvikling av regionale næringsmiljøer. Formålet er å stimulere til økt innovasjon og styrket konkurranseevne i miljøene. Arena-programmet eies av Innovasjon Norge, Norges forskningsråd og SIVA med Innovasjon Norge som hovedansvarlig for gjennomføring av programmet.