Øk bruttofortjenesten med egne merker

Private labels er en effektiv måte å øke bruttofortjenesten på. Egne merkevarer er en trend, og stadig flere oppdager fordelene ved å selge baseklær med sin egen label, sier Lars Adolfsen.

Publisert

Med sitt firma White Lines er han i ferd med å etablere seg som leverandør av private labels og profilbekledning i Norge. Han har lang erfaring i motebransjen, blant annet fra BTX og Jack & Jones i Norge og Spania. Nå har han solide og anerkjente europeiske produsenter i ryggen og tilbyr gode betingelser og gunstige inntjeningsmuligheter for dem som ønsker å etablere sitt eget merke.

- Det er ingen hemmelighet at store deler av motebransjen sliter med svak inntjening. Ved å starte produksjon av egne basevarer ligger det store muligheter i å øke bruttofortjenesten. Mens man vanligvis har en kalkyle mellom 2,5 og 3,5 på klær man forhandler, er det vanlig å operere med en kalkyle på mellom fire og fem på private labels, fordi man har direkte kontakt med fabrikken og unngår mellomledd, sier Adolfsen.

- Hva er din rolle?

- White Lines kan ta hele prosessen fra design til produksjonsstyring og logistikk, slik at kunden får sitt eget merke levert på døra, til rett tid. Fordi all produksjon foregår i Europa, er leveringstiden maksimalt to måneder.

- Hvilke typer klær?

- Vi satser i første omgang på basevarer for menn og kvinner: polo, t-skjorter i ulike varianter, sweetshirts, hettegensere, skjorter, strikk og chinos. Alt i høy kvalitet.

- Hvem bør kunne satse på egne merkevarer?

- Vi kommuniserer med veletablerte, større butikker, gjerne med flere filialer, kjeder, leverandører og agenter. Vi har lave minimumsbestillinger, slik at man ikke er avhengig av så stort volum i starten.

Powered by Labrador CMS