Elina Björklund i Reima lanserte ReimaGO® på ISPO messen i München.

Reima måler barnas aktivitet

Det finske barne-klesmerket Reima har i samarbeid med det finske teknologifirmaet Suunto utviklet en sensor som knyttes opp mot en app som måler barnas uteaktivitetsnivå.

Publisert

Av Tone Skårdal Tobiasson

Reaksjonene har ikke latt vente på seg i Norge, hvor blant annet Datatilsynet tar sterk avstand fra denne typen overvåking.

Administrerende direktør i Reina, Elina Björklund, mener derimot at det hele skal være moro for både barn og voksne, og sammenlikner det med gullstjerner på kjøleskapsdøren. - Så kan foreldre belønne barna når de har samlet et visst antall «stjerner», sier Björklund under lanseringen av ReimaGO® på ISPO messen i München.

Sensoren legges i en liten lomme i parkdressen. Via Bluetooth-teknologi overføres informasjonen til en smarttelefon og barnas aktivitetsnivå måles. Appen fremstår som et spill, med fargerike figurer. Sensoren inneholder ingen GPS-funksjon, men Björklund åpner for at dette kan bli en tilleggsfunksjon i fremtiden. - Foreløpig vil det bety for mye batterikapasitet, derfor har vi ikke lagt det inn, men om markedet vil ha det, vil vi se på den typen løsning, sier hun.

Utedressen som nå lanseres er først og fremst et vinterplagg. Men Reima ser også på hvordan de skal måle aktivitet ute i sommerhalvåret og i vann. Sensoren tåler nemlig både vann og vær. - En liten lomme i shortsen eller muligens en armbåndsløsning er noe vi ser på.

Med Reimas motto Growing up outdoors synes finnene at teknologi og gamification er måten å få barn til å være aktive og ute. Er Reimas ambisjon å gjøre finske barn til verdens mest aktive? - Hadde alle barn vært som de norske, som leker aktivt ute i allslags vær, hadde vi ikke trengt å lage et slikt produkt, svarer Björklund.

Powered by Labrador CMS