Samsonite kjøper konkurrent
Bagasjegiganten Samsonite kjøper konkurrenten Tumi for nærmere 14 milliarder norske kroner.
Oppkjøpet av det ikoniske varemerket baner vei for Samsonites videre ekspansjon innen segmentet Premium Business Bags & Baggage.
Samsonite, som har sitt nordiske hovedsete i Gøteborg, kommer etter oppkjøpet til å utvide sitt sterke sortiment innen det øvre premium- og luksessegmentet på flyplasser og varehus - noe som medfører et behov for rekruttering av flere medarbeidere. I tillegg til salg til detaljhandel, varehus og egne butikker, har Samsonite også butikker på Arlanda Flyplass, Kastrup Flyplass, og åpner til årsskiftet butikk i den nye terminalen på Oslo Lufthavn Gardermoen.
Samsonite har en sterk nordisk salgsorganisasjon og har store ambisjoner for selskapet.
- Tumi’s globale salg i Europa ligger nåværende på bare 14 prosent. Dermed finnes det et stort potensial for oss å ekspandere i norden, sier Joakim Palmgren, General Manager for Samsonite i Scandinavia & East Europe, i en pressemelding.
Med Tumi i sin portefølge, eier og distribuerer Samsonite nå Tumi, Hartmann, Lipault, American Tourister, Gregory och High Sierra. I tillegg til disse har Samsonite også lisensavtale med Disney på bagasje for barn.