Samsonite kjøper konkurrent

Bagasjegiganten Samsonite kjøper konkurrenten Tumi for nærmere 14 milliarder norske kroner.

Publisert

Oppkjøpet av det ikoniske varemerket baner vei for Samsonites videre ekspansjon innen segmentet Premium Business Bags & Baggage.

Samsonite, som har sitt nordiske hovedsete i Gøteborg, kommer etter oppkjøpet til å utvide sitt sterke sortiment innen det øvre premium- og luksessegmentet på flyplasser og varehus - noe som medfører et behov for rekruttering av flere medarbeidere. I tillegg til salg til detaljhandel, varehus og egne butikker, har Samsonite også butikker på Arlanda Flyplass, Kastrup Flyplass, og åpner til årsskiftet butikk i den nye terminalen på Oslo Lufthavn Gardermoen.

Samsonite har en sterk nordisk salgsorganisasjon og har store ambisjoner for selskapet.

- Tumi’s globale salg i Europa ligger nåværende på bare 14 prosent. Dermed finnes det et stort potensial for oss å ekspandere i norden, sier Joakim Palmgren, General Manager for Samsonite i Scandinavia & East Europe, i en pressemelding.

Med Tumi i sin portefølge, eier og distribuerer Samsonite nå Tumi, Hartmann, Lipault, American Tourister, Gregory och High Sierra. I tillegg til disse har Samsonite også lisensavtale med Disney på bagasje for barn.

Powered by Labrador CMS