Sko har blitt en stadig viktigere varegruppe i klesbutikkene, noe som bidrar til å skjerpe konkurransesituasjonen for skobutikkene. Illfoto: Yay Images

Mange konkurrerer med skobutikkene

Skobutikkene får stadig flere konkurrenter. En oversikt fra Virke viser at de rene skobutikkene står for rundt 56 prosent av den totale omsetningen av sko, som var på vel 7,7 milliarder kroner i 2017.

Publisert

Klesbutikker, sportsbutikker, nettbutikker, butikker med medisinske og ortopediske produkter og dagligvare tar alle sin del av skosalget. Sportsbransjen selger sko for 1,7 milliarder, netthandelen for vel 1,1 milliarder. Klesbutikkene har en sko-omsetning på 257 millioner, mens øvrige aktører omsetter for rundt 200 millioner kroner, viser oversikten fra Virke

I de siste fire årene har utviklingen vært relativt flat i skofaghandelen. Eurosko-gruppen er den klart største aktøren med en omsetning på drøyt 2 milliarder kroner i 2017. Men gruppen hadde i likhet med de fleste andre kjedene i bransjen, en nedgang i omsetning i forhold til 2016. Den eneste kjeden som kan vise til vekst er Shoe-d-vision, som hadde en omsetning på 558 millioner, en million mer enn året før.

Eursko, Shoe-d-vision, Nilson Group, Mani og Bianco er de fem største kjedene og står for 72 prosent av den totale omsetningen i skofaghandelen, som i 2017 var 4,3 milliarder kroner.

Antall konkurser i bransjen økte noe i 2017. Fra 2008 til 2015 har det vært en nedgang i antall butikker/bedrifter på 8 prosent.

Powered by Labrador CMS