- Som å pisse i buksa for å holde seg varm

Å starte salget tidlig blir som å pisse i buksa for å holde seg varm. Men butikkene utsettes for press fra mange kanter, og det er krevende å holde igjen når butikker rundt deg lemper ut varene til halv pris.

Publisert

Dette er en av mange reaksjoner på Tekstilforums artikkel om tidlig salgsstart onsdag. Alle er enige om at det er «bad business» å starte salget tidlig, og at det går utover inntjeningen. Enkelte butikker har faktisk redusert mengden av varer på salg etter at artikkelen ble publisert.

Se til Trondheim

Midtbyen i Trondheim fremstår som det gode eksempel når det gjelder å koordinere starten på salget. Her har en gruppe med merkevarebutikker md hjelp fra foreningen Midtbyen Management blitt enige om at sommersalget av kvalitetsvarer skal starte siste uka i juli.

- Vi har klart å samle de fleste som selger merkevarer i tekstilbransjen, og har også fått med noen i skobransjen og andre bransjer, slik at vi i sommer starter salget 27. juli, sier Jørgen Sagmo i Retro AS. – Det er ofte slik at butikker starter salget tidlig fordi naboen gjør det, og dermed smitter dette videre. Poenget er at man må snakke sammen og samarbeide om å koordinere salgsaktivitetene. Med hjelp av Midtbyen Management har vi fått en god dialog mellom butikker i samme segment som oss, sier Sagmo.

Kjedene og en del butikker i lavere prissegment starter sommersalget tidligere, men det såkalte «kvalitetssalget» begynner først i månedsskiftet juli/august. Dette har etter hvert blitt så godt kjent blant forbrukerne i Trondheims-regionen at de holder igjen penger og venter med å kjøpe inn til merkevarebutikkene setter ned prisene.

Vil ha mer samarbeid i Oslo

I Oslo har de fire store varehusene Paleet, Eger, Steen & Strøm og Aker Brygge startet et samarbeid om å koordinere salget. – I år har vi avtalt å starte mye senere enn i fjor, sier senterleder i Paleet, Øystein Aurlien. – Men, når så mange butikker har startet så tidlig som de har sliter enkeltbutikker med å holde igjen. De er nødt til å starte samtidig som merkene selv starter.

Han vil gjerne ha med seg flere butikker på et koordinert opplegg fordi han mener at tidlig salgsstart som medfører at kvalitetsvarer lempes ut til sterkt reduserte priser tidlig på sommeren er «høl i hue», lite bærekraftig og ødeleggende for butikkenes økonomi. – Som utleier ønsker vi å bidra til at våre leietakere driver god og lønnsom butikk, sier Aurlien, men medgir at det er et krevende arbeid å koordinere salgsaktiviteter:

- Kjedene har salg så å si hele året. Monobrandbutikker som starter tidlig setter butikker som forhandler deres merke under press. Og lager- og kolleksjonssalg hos agenturer bidrar også til å øke presset, sier han. – Her må vi få til et langt bedre samarbeid fremover.

Powered by Labrador CMS