Butikkbloggen

Bli bedre på sosiale medier: strategi og ukeplan

Stort sett alle butikker er på sosiale medier, men det er få som er like organiserte der som de er i andre deler av butikkdriften. Her er noen enkle tips til hvordan du kan utforme din SoMe strategi og ukeplan.

Butikkbloggen

Denne artikkelen er et samarbeid mellom Butikkbloggen.no og Tekstilforum. Den ble først publisert på Butikkbloggen.no 20/10 2020.

Ved å lage en strategi og en ukesplan for SoMe oppnår du et par ting:

  1. Du får oversikt. Strategien bør legge frem hvilke konkrete mål du har for SoMe for butikken og hva du skal gjøre for å prøve å nå dem. Dette gjør at du kan følge med på hvor effektivt det er og hva din ROI blir.
  2. Det er motiverende. Når du har en strategi og en ukesplan så blir det lettere å føle at dette ER verdt tiden din. SoMe har et ufattelig stort potensiale for butikker, så det er ingen grunn til å ikke føle at dette skal du prøve å få til!
  3. Lettere å levere. Med en ukesplan på plass vet du hva du skal publisere og når. Dette gjør at du slipper å føle presset til å ta ting på sparket. Når du benytter deg av verktøy som Hootsuite blir det så enkelt at du kommer til å lure på hva du holdt på med før.
  4. Lettere å få hjelp. Hvis, eller når, du skal ha hjelp av noen andre til å produsere og publisere innhold på din butikks sosiale medier blir overgangen enkel når du allerede har en ukesplan og en strategi.

SoMe strategi for butikker

En SoMe strategi er en beskrivelse av hvordan du skal bruke sosiale medier for å oppnå butikkens mål. Butikkens mål kan for eksempel være å øke salg på nett eller å få flere besøkende i butikk. Det er viktig at butikkens mål er spesifikt, men det kan gjerne være et litt stort mål.

I denne artikkelen går vi ut fra at ditt mål er å øke salg i nettbutikken.

Overordnet mål: Øke salg i nettbutikken.

Når det overordnede målet er på plass gjelder det å dele dette opp i delmål. Delmålene må være spesifikke, målbare, oppnåelige, relevante og helst tidsbegrenset.

Delmål: Øke engagements på Instagram med 10% innen utgangen av Q3.

PSST! Husk at du gjerne kan ha flere delmål!

Når delmålene er klare må velge en publiseringsstrategi.

Publiseringsstrategi

Hva skal du publisere for å nå delmålene dine? Publiseringsstrategien vil informere hvordan ukesplanen din blir seende ut til slutt. Så, hvordan finner du ut hva du skal publisere for å nå delmålene dine? Her er det veldig opp til deg og ditt publikum. Du vet selv hva som funker best. Hvis målet er å få flere engagements på Instagram gjelder det å sjekke hvilke av dine tidligere innlegg som fikk engagements som var høyere enn snittet.

Om din egen analyse ikke helt gir deg nok info, eller om du kanskje ikke har startet en Instagram side ennå, har jeg lagt ved noen ting som er viktige å huske

Videoinnhold vinner stort sett alltid ut mot annet innhold på sosiale medier. Bildekaruseller gjør det bedre enn enkeltbilder på Instagram. Emojis i bildetekst er et stort pluss. Del publiseres ofte.

La oss si at du velger å publisere videoer for det meste fra butikken hvor du viser frem forskjellige varer - dette vil du gjøre tre ganger i uken, og så vil du ha to produktbilder på to andre dager, samt dele noe noen andre gjør en dag i uken. Publiseringsstrategien vil så kunne konkretiseres til dette:

Publisere daglig innhold fra butikken med hovedfokus på video.

SoMe ukeplan

Målet med å ha en ukeplan for dine sosiale medier er å fjerne behovet for å ta ting på sparket. Planen bør være konkret, si noe om hva som skal publiseres og når. Her er noen spørsmål som ukesplanen bør gi svar på: Hvem skal publisere innholdet? Hva skal publiseres? Når skal det publiseres? Hva slags bildetekst skal følge med?

Her har jeg laget et eksempel på hvordan en ukeplan kan se ut:

Når ukeplanen er på plass er det bare å komme i gang, og for å hjelpe deg med det er det mulig du vil bruke en tjeneste som lar deg legge opp innlegg til publisering i forveien. Dette gjør at du slipper å lage dagens innlegg hver dag, eller huske å publisere det til riktig tid. Du kan faktisk legge opp flere uker med innlegg av gangen, så sant du har innholdet klart.

Hootsuite er en av disse tjenestene, og de har en gratisversjon hvor du kan ha tre profiler på forskjellige sosiale medier, legge opp 30 innlegg i forveien og ha en bruker. Det finnes mange andre tjenester som Hootsuite, så her det bare begynne å kikke litt. Men erfaringsmessig funker Hootsuite veldig fint for de fleste.

Jeg håper dette innlegget har hjulpet deg på veien mot din butikks første strategi og ukeplan for sosiale medier. Her er det alltid rom for å gå i dypere detalj og mer avansert til verks, men har du en enkel ukesplan og strategi som det beskrevet i denne artikkelen er du lenger på vei enn de fleste.

Powered by Labrador CMS