Stadig forbedringer i København
Forsiktig optimisme og god messestemning i København, med messer som bar preg av nytenkning og endring.
Det har skjedd mye positivt på CIFF i Bella Center de siste årene. Det som var i ferd med å bli en uinteressant messe har tatt kraftige tak på alle områder og presenterer nå en inspirasjons- og handelsarena som både er interessant, spennende og effektiv. En lang rekke merker og leverandører som for bare tre år siden mente København og CIFF var en messe for bare de mer «satte» merkene er nå på plass og er meget godt fornøyd med den responsen de får.
De mange nye, unge merkene setter ettertrykkelig sitt preg på messen. Det er stor variasjon og mange spennende områder å søke til om man ønsker å kikke på nye merker og søke inspirasjon og nye inntrykk.
Ganske betegnende for det som har skjedd er at CIFF noen uker før messen sendte ut en pressemelding hvor de presenterte de to norske merkehusene Holzweiler og Blender Agency som nyheter og attraksjoner. To leverandører som ikke så noen grunn til å vurdere CIFF som messearena for bare noen år siden, men som nå er meget godt fornøyd ed responsen. Det samme gjelder utstillere som JohnnyLove, F5 og Tom Wood.
Forsiktighet
Når man ser på de kolleksjonene som presenteres får man mye av det samme inntrykket av København som av messene i Berlin: Ingen store, revolusjonerende nyheter, men leverandører som preges av forsiktighet. Med videreføring av mye av det som gjaldt forrige sesong, med vekt på detaljer, komfortable og mer miljøriktige materialer enn før, og en varsom fargebruk, med duse, varme og mørke toner.
Flere norske utstillere
Det er mye positivt på gang i norsk mote. Rundt 20 norske utstillere på plass rundt om i hallene på Bella Center, seks på Revolver og to på CIFF Kids viser at det er stor bredde og offensiv satsing blant mange norske motebedrifter.
God barnemesse
Å flytte barnemessen CIFF Kids ut av Bella Center til messehallen Forum i sentrum har vist seg å være et smart trekk. Både CIFF og CIFFKids kunne melde om utsolgte hus. Og det er unektelig mye mer spennende og inspirerende å bli inspirert av CIFF Raven og mange unge spennende merker enn å vandre i halvtomme lokaler fra «voksenmessen» og barnemessen, slik det var for noen år siden.
Bedre på Revolver
Mange innkjøpere etterlyste bedre skilting og informasjon om hvor utstillerne befant seg under Revolver i og rundt Øksnehallen i august. Og her har det kommet mange forbedringer. Innkjøperne blir nå ledet ganske ettertrykkelig rundt i lokalene rundt Øksnehallen. Av og til med litt labyrintfølelse, men man gå forbi alle utstillerne for å komme rundt. «Som å være på Ikea», som en av innkjøperne uttrykte det.