Kundene gleder seg over tidlig salgsstart, men butikkene skaper problemer for seg selv. (Yay Micro)

- Starter salget for tidlig!

Vi skriver bare 15. juni, men like fullt er salget i gang for fullt i flere norske byer. En trend som gjør at mange butikker kan få store problemer med likviditet og lønnsomhet utover høsten.

Publisert

En av veteranene i bransjen, agent Harald Dahlstrøm, er rystet over det han har sett i blant annet Bergen, hvor mange merkevarebutikker er i full gang med salget.

Flotte butikker med nydelige varer som nettopp er ankommet, og som lempes ut med store rabatter. Det er den rene galskap, som gjør at mange vil få likviditetsproblemer. De som forsøker å følge kjedenes rabattkjør har tapt på forhånd. De har et helt annet grunnlag for sin prising enn frittstående butikker. Derfor blir det helt feil om merkevarebutikkene faller for fristelsen og starter salget så tidlig. Det er jo ikke skoleferie ennå, en gang. Salget burde jo ikke starte før langt ut i juli, sier Dahlstrøm.

Han mener de frittstående butikkene som selger merkevarer burde bli flinkere til på snakke sammen og bli enige om en felles salgsstart senere på sommeren. – De som starter så tidlig vil aldri ha muligheter til å nå sine mål om likviditet og lønnsomhet – de ødelegger for seg selv, sier han.

Powered by Labrador CMS