#ArtIt med kunst på klær

Denne våren lanseres en ny måte å tenke kunst-PR og streetwear på: Kunst som print på klær.

Publisert

- Mange kunstnere ønsker mer synlighet, noe den nye plattformen #ArtIt kan bidra med. #ArtIt trykker håndplukket kunst fra Oslo-tilknyttede kunstnere som print ondemand på basisplagg som passer godt inn i gatemotestilen. På den måten kan kunstnere få økt synlighet, mersalg og oppleve en ny måte å vise frem kunsten på, ifølge en pressemelding fra #ArtIt.

Pilotprosjektet lanseres i forbindelse med at grunnleggeren Rudy Wolff feirer ti år siden designdebuten på Oslo Fashion Week. Nå crowdfundes pilotprosjektet via DnB Startskudd, og med seg på laget har kunsthistorieutdannede Wolff blant annet gatekunstneren Adrian Platkovsky og Rachel Wolfe.

De to spesialiserer seg på henholdsvis graffuturisme og fotografier av norsk natur som fortoner seg som rene mønstre: Blant annet er Oslofjorden på nesten abstrakt vis fanget av hennes linse.

- #ArtIt har valgt pilotkunstnere med et stor stilmessig spennvidde for å vise variasjonen i Oslo-kunsten. De heldekkende motivene tilbys både som print on demand via webshopen, som ligger ute som en betaversjon under den nylanserte crowdfundingskampanjen, og under betegnelsen #ArtIt Kortreist. Her legges fokuset på naturmaterialer og små, eksklusive opplag. #ArtIt Kortreist utvikles sammen med kunstnere og vil også formidles via samarbeidende lokale gallerister.

- I første omgang promoterer vi Oslo som en spennende kulturby, men vi vil snart også inkludere kunstnere fra hele Norge og henvender oss til et internasjonalt publikum fra første stund. Dette ønsker #ArtIt å bidra til gjennom sponsing av musikere og DJer, av lokale eventer og senere et eget kombinert galleri, gjesteatelier og butikkutsalg. I kalenderen er allerede moteshow og en egen elektronisk festival notert. Krysningen kunst, mote og musikk er med på å skape storbyfølelse, heter det i pressemeldingen fra #ArtIt.

Powered by Labrador CMS