Musikken skal understreke butikkens profil og skape en hyggelig kundeopplevelse. Illfoto: Ove Hansrud

Vil øke bedrifters kunnskap om musikk

Musikk skaper verdi – ikke bare for enkeltmennesker, men også for bedrifter. Nå lanserer rettighetsorganisasjonene TONO og Gramo konseptet «Verdien av musikk» for å hjelpe norske virksomheter med en større forståelse for kraften i gjennomtenkt bruk av musikk.

Publisert

En undersøkelse fra England viste at 8 av 10 kunder i et vinutsalg kjøpte fransk vin når det ble spilt fransk musikk. Og tilsvarende kjøpte 7 av 10 tysk vin når det ble spilt tysk musikk. Undersøkelsen støttes også av andre: Musikk påvirker oss – også når vi er kunder.

Skal inspirere og informere

Nå ønsker organisasjonene TONO og Gramo å heve kunnskapsnivået til norske virksomheter om musikk, og ønsker samtidig å bidra med informasjon om hvilke musikkrettigheter som må avklares om man ønsker å bruke musikk i kundelokaler og andre offentlige sammenhenger:

- De som bruker musikk sin bedrift, må etter norsk lov betale til dem som eier musikken gjennom TONO og Gramo. Nå henvender vi oss sammen ut mot markedet fordi vi også ønsker å fortelle om verdipotensialet som ligger i en bevisst musikkstrategi, og gi innsikt i hvorfor det er viktig at de som lager musikk får betalt. Den første utgaven av papirmagasinet «Verdien av musikk» er denne uken på vei ut til 3000 nyetablerte bedrifter. Vi håper leserne setter pris på de gode musikkhistoriene, sier Rita Mamelund, kommunikasjonssjef i Gramo.

– Selv om TONO og Gramo arbeider for ulike typer rettighetshavere i musikknæringen har vi felles kunder når det gjelder bakgrunnsmusikkmarkedet. Ved å gå sammen i konseptet Verdien av musikk kan vi på en effektiv og synlig måte gå ut med viktig informasjon som forhåpentligvis vil være til inspirasjon for bedrifter samtidig som de får informasjon om nødvendigheten av å ha avtaler med TONO og Gramo, sier Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO.

Begge avtaler på samme sted


Med «Verdien av musikk» har også de to selskapene gjort det enklere enn noen gang å få de nødvendige lisensene. Nettsiden verdienavmusikk.no inneholder nemlig ikke bare gode artikler og informasjon, men også et samlet registreringsskjema. . Når man fyller ut dette, går informasjonen til begge selskaper – og man har sikret seg begge de avtaler man trenger og står på trygg grunn rettighetsmessig når det gjelder de to selskapene.

– Det vil naturligvis fortsatt være mulig å inngå avtaler direkte med hver enkelt organisasjon, men bruker du skjemaet på verdienavmusikk.no går henvendelsen til begge organisasjoner, og dermed er det nå enklere å få avtalene enn før, sier Willy Martinsen i TONO.

– Vi vet at musikkrettigheter kan være vanskelig å få oversikt over, men med en avtale med TONO og Gramo kan bedrifter spille all verdens musikk. For første gang kan de nå opprette disse avtalene samtidig – på ett sted. Vi tror og håper at bedriftene setter pris på det, sier Rita Mamelund.

TONOs musikkråd

- Bruk musikk til å understreke butikkens profil og skape gode kundeopplevelser, sier Willy Martinsen i TONO.

Han gir følgende råd om musikk i butikk:

1.Først og fremst, sørg for å ha nødvendige tillatelser fra TONO og Gramo!

2. Bruk avspillingstjenester som kan brukes i butikken. For eksempel er det i strid med Spotifys regelverk å bruke en privat Spotify-konto i en slik sammenheng.

3. Tenk på kundene dine når du velger musikk.

4. Velg musikk som understreker butikkens stil og profil. Om du selger moteklær blir det feil om du spiller den folkemusikken du liker så godt, eller heavy metal i en butikk med godt voksne kunder.

5. Skap gode kundeopplevelser med musikk. Få kundene til å føle at «her er det hyggelig å være». Mange undersøkelser viser at riktig musikk øker salget.

6. Pass på lydvolumet. Ikke ødelegg den gode opplevelsen med plagsomt høy l.

Om TONO og Gramo

TONO og Gramo er til for at alle som investerer talent, tid og penger skal få betalt når musikken deres blir brukt offentlig. Vi er non-profit og eies og styres av våre medlemmer. Pengene du betaler for din musikkbruk går tilbake til musikkskaperne ved at TONO betaler til komponister, sangtekstforfattere og deres musikkforlag, mens Gramo betaler vederlag til artister, musikere og produsenter. Les mer om organisasjonene på tono.no og gramo.no.

Powered by Labrador CMS