
Voice skal være en pilar i norsk motebransje
- Voice Norge har hatt en imponerende utvikling de siste årene, drevet av et sterkt kommersielt fokus og dyktige medarbeidere. Nå skal vi fortsette å videreutvikle selskapet.
Det sier Voice Norge AS sin nye administrerende direktør, Johnny Ottesen (43), etter noen måneder i sjefsstolen på kontoret i den gamle trikkestallen på Sagene.
- Jeg har virkelig latt meg imponere over kunnskapene og kompetansen til de ansatte, og opplever at selskapet har alle muligheter til å bli en pilar i norsk tekstilindustri, slår han fast
Ottesen tok over som administrerende direktør i Voice fra 1. januar etter Pål Rasmussen, som gikk tilbake til en lederstilling i Gresvig.
Ottesen har lang retailbakgrunn, blant annet fra Orkla, Ringnes og Carlsberg Breweries, som ansvarlig for marketing i Western Europe regionen. Han har også jobbet som rådgiver i Mark Up Consulting/Implement Consulting Group.
- Som rådgiver hadde jeg nært samarbeid med Voice, blant annet i forbindelse reposisjonering av Match og utvikling av selskapsstrategien, slik at jeg hadde god kjennskap til organisasjonen, sier han.
- Her har vi hele verdikjeden under ett tak, 1200 medarbeidere med sterk kompetanse og masse erfaring i alle ledd. Og vi har flere meget sterke merkevarer, som Jean Paul, som ble bransjens største merkevare i fjor. Samtidig har vi et sterkt retailsystem med stor variasjon og bredde og et stort antall lokale franchisetakere med stort engasjement og verdifull lokalkunnskap.
- Men det har vært, og fortsatt tøffe tak i bransjen?
- Voice har vært inne i en tøff periode, men de siste årene er det lagt ned en stor innsats for å snu utviklingen og finne riktige forretningsmodeller. Nå er vi så absolutt på riktig vei. 2015 ble all time high målt i markedsandeler. Alle våre tre kjeder, VIC, Match og Boys of Europe går meget bra, og vi har bedre marginer enn før. Nå konsentrerer vi oss om å utvikle oss videre, finne best practice og gode eksempler for å lære av og inspirere hverandre.
- Så her er det ikke snakk om ny leder – ny strategi?
- Nei, vi har funnet riktig retning, og nå skal vi justere og utvikle de ulike konseptene videre. Vi lager klær for folk flest. Det er et viktig poeng som må forankres i verdiene og kulturen vår som må være utgangspunktet for alt vi gjør; med ledelse, med kolleksjonsutvikling og utvikling av butikkonseptene.
- Hvordan ser du på utviklingen i en stadig mer kjededominert bransje?
- De store blir større og sterkere. Derfor blir det stadig viktigere å utnytte sin størrelse, optimalisere effekten av at mange jobber sammen, i samme retning, og utnytte den kraften synergieffektene gir. Men det vil selvsagt alltid være plass til spennende, unike butikker som dekker ulike nisjer og som representerer egenart og mangfold i bransjen.
- Er det planer om nye kjedekonsepter i Voice?
- Ikke på kort sikt. Viktigste oppgave nå er å utvikle våre eksisterende konsepter videre. Men parallelt jobber vi med ideer som kan bli den neste vekstmotoren.
- Hva skjer med netthandel i Voice?
- Vi følger utviklingen tett, men har valgt ikke å være først, avvente til avkastningen står i forhold til investeringene. Vårt mål er å bli kundenes førstevalg, ved å stimulere til stor handlelyst og gi de beste handleopplevelsene. Vi ønsker å være best i butikk, og har stor fokus på å utvikle oss og å være bedre enn våre konkurrenter. Det betyr både at vi skal videreutvikle butikkopplevelsen og at vi må holde øye med hva som skjer på nettet og hvordan kombinasjonen av ehandel og fysisk handel på sikt kan gjøre oss enda mer attraktive.