iis-003.jpg

Et godt år for Iis

- 2009 var et godt år. Vi økte omsetningen med en million og fikk positivt resultat. Nå føler vi at vi har skaffet oss et godt fundament å satse videre på. Det har vært tøft, men moro også, sier Siv Elise og Olaug Seland i Iis of Norway. Les mer om Iis og mange andre aktielle saker i messeutgaven av Tekstilforum som kommer nå.

Publisert

De har funnet sin base på gården Seland noen kilometer utenfor Bryne. Et viktig holdepunkt og utgangspunkt som gir motivasjon, inspirasjon og lyst til å satse videre. Etter en tur opp på en av toppene bak gården og en halvtimes inntak av frisk og barsk Jær-natur er inspirasjonen på topp.

- Gården er en viktig del av identiteten vår. Dessuten har vi masser av plass her, sier Siv Elise.

En tidligere driftsbygning som i dag fungerer utmerket som lager, men som både mor og datter har planer om skal utvikles som showrom og utstillingslokale. – Tenk å ha en egen catwalk i låven! Det gjør inntrykk på internasjonale kunder!

Godt samarbeid

Mor/datter-kombinasjonen fungerer utmerket. Siv Elsie designer, Olaug markedsfører og styrer butikken. Hun har lang og variert bakgrunn fra bransjen, blant annet som produktsjef i Forenede Ullvarefabrikker. Hun solgte merket Davina til husflids- og turistbutikker, men valgte å satse på å bygge opp Iis da Siv Elisa var ferdig med designutdannelsen.

- Vi samarbeider godt og trives sammen, og vi er enige om hvor vi vil og hva vi vil med det vi gjør. Og skulle vi være uenige om noe, blåser vi ut, blir ferdig med det, og jobber videre, sier de.

Renere og tøffere

- Strikk er basisvare, men vi har utvidet kolleksjonene etter hvert for at kundene skal ha mer å velge i, sier Siv Elise.

Hun tar utgangspunkt i det etnisk norske samtidig som hun tilpasser seg de internasjonale trendene. Men ikke mer enn at Iis-personligheten bevares.

- Med vårt utgangspunkt er det alltid en balansegang mellom det å være kommersiell og trendy samtidig som man bevarer særpreget. Går det for langt ene veien, mister vi Iis-identiteten. Vipper det for langt andre veien, nærmer vi oss husfliden. Men jeg føler vi mestrer dette nå.

Høstkolleksjonen er blitt mer sofistikert. Den norske strikken er fortsatt veldig med, men den romantiske skogsprinsesse-stilen som er preger vårens kolleksjon er erstattet av en renere og røffere stil.

Seriøse forhandlere

En viktig grunn til at vi har lykkes og har fått godt fotfeste i Norge, er godt samarbeid, med høyt profilerte, seriøse forhandlere. Vi har i dag vel 60 forhandlere over hele landet. Vi har vært nøye med å velge samarbeidspartnere som er godt innarbeidet, har høy fagkunnskap og er godt etablert. Vi har hatt et godt samarbeid med Huset Høyer, noe vi har hatt stor nytte av. Dette samarbeidet er nå avsluttet, og i løpet av kort tid knytter vi til oss en ny selger som både skal jobbe med det norske markedet og med eksport.

København og Paris

Iis har stilt ut i København flere ganger og fått mange nye kunder i Danmark, Sverige, Sveits og Italia. Siv Elise og Olaug har også agenter i Holland, Tyskland og England. I tillegg har de noe salg i både Japan og USA.

I januar deltok Iis på Who’s Next i Paris. – Det var veldig spennende. Vi fikk opprettet mange interessante kontakter og ser fram til å stille ut der igjen til høsten, sier Olaug.

Hun er også glad for at Iis sammen med fem andre norske merker er valgt ut til å delta i en norsk visning i regi av Norwegian Fashion Institute under den kommende messen i København i august. - Det skal arrangeres en motevisning på Gallery hvor vi får vist vår kolleksjon. Dette ser vi veldig frem til og er glade for mulighetene det gir oss, sier hun.

Powered by Labrador CMS