Alle sanser i bruk på trendkonferanse

Pej-gruppen legger opp til en trendkonferanse hvor alle sanser skal tas i bruk for å inspirere medarbeidere i livstilsbransjene.

Publisert

Selv om vi er på vei ut av krisen er det turbulens i markedene. Derfor gjelder det mer en noen gang å være ultraskarp i sine kolleksjoner.

De helt riktige vinterfargene blir avgjørende i konkurransen, ifølge Pejgruppen, som presenterer sine prognoser på en sikker og kommersiell fargepalett på trendkonferanser i Herning, København og Oslo i august og september.

Etter ”the new beginning”, som Pej-gruppen døpte sesongen vår/sommer 2010, kommer ”the turbulent teens”. Ifølge Pejgruppens stifter og administrerende direktør, Poul Erik Jacobsen, vil livsstilsbransjene fortsatt gå en turbulent tid i møte.

I en utrygg periode vil forbrukerne etterspørre trygghet, og det handler for leverandører og detaljister om å imøtekomme disse behovene. Det betyr blant annet at designermiljøene til høst/vinter 2011/2012 vil ha fokus på det estetiske, harmoniske og gjenkjennelige.

På fargefronten vil sesongen derfor bli dominert av sikre, kommersielle høstfarger i tett parløp med en revitalisert estetikk i form av subtile overflater og utsøkte stoffer.

Poul Erik Jacobsen forklarer: – Vi har nå registrert de første, positive forbrukersignalene, og både produsenter og detaljister satser derfor voldsomt på å sikre framgangen og komme tilbake til et mer normalt forbruksmønster.

Forutsetningen er sikre og færre farger og overflater og design som man har erfart at kundene ønsker. For høst/vinter 2011/2012 er det ikke plass for de store innovasjoner. I stedet for de store fakter bør de kreative gjøre en ny fortolkning om hva den nordiske naturen kan by på av skjønnhet, farger og materialoppfatning.

Hvordan denne fortolkningen kan gjennomføres, gir Pejgruppen inspirasjon til på sine trendkonferanser. Ideene gis i det fargekartet deltakerne får som deltakermateriale. De gis også i form av trendforedrag med tilhørende filmer og presentasjoner med masser av bilder og på en trendutstilling hvor det vises masser av farger, stoffprøver og materaler.

Pejgruppens trendteam, som består av Birgit Tarp og Anja Falk Gaede, presenterer fortellingen om høst/vinter 2011/12: de fire trendtemaene, det sikre fargevalget og de riktige materialene og designet hvor modernitet, historie og naturoppfattelse inngår.

Jacob Søndergaard, Louise Byg Kongsholm og Poul Erik Jakobsen setter fokus på tidsånd, forbruk, retail og eksport.

Lousmijn van den Akker fra LA Colors i Amsterdam og Kirsten van Dam og Sam Colijn fra det hollandske firma Out Of Office har også innslag på konferansene.

Trendkonferansen i Oslo holdes 7. september.

Powered by Labrador CMS