bransjeprofil-moods.jpg

Stø kurs for Moods-traktoren

Nils Are Karstad Lysø (42) er ny toppsjef i Moods of Norway. Sammen med økonomiansvarlig Jan Egil Flo har han tatt et sikkert grep om rattet på Moods-traktoren for å holde stø kurs videre framover og oppover. Les mer om Karstad Lysø og Flo i Tekstilforum nummer 6.

Publisert

Jan Egil Flo (t.v.) og Nils Are Karstad Lysø

Den nye Moods-sjefen er raus med rosen til Jan Egil Flo, økonomiansvarlig i de hektiske vekstårene.

- Å ha noen til å snu på kronene flere ganger før han bruker dem og holde orden og struktur i en gründerbedrift er helt avgjørende om man lykkes eller ikke. Med god, gammeldags god kremmerånd og godt kjøpmannskap i femte generasjon har Jan Egil mye av æren for at Moods of Norway har utviklet seg i riktig retning. Hadde ikke Moods hatt den funksjonen Jan Egil hadde hatt, hadde det fort blitt røde tall og bunnløs gjeld, sier han.

Må utvikle organisasjonen

- En meget viktig nøkkel til Moods-suksessen var at vi var tre gründere som fungerte kjempebra sammen og som hadde ulike, dedikerte roller. Simen Stålnacke og Peder Børresen tok ansvar for design og frontet merket utad. Jeg tok meg av det ”kjedelige”: organisasjon, administrasjon og logistikk.

Logistikken er minst 30 prosent av businessen. Klarer vi ikke å levere som avtalt, er vi ute av markedet. Men jeg er gründer og praktiker som liker å være med ute og være hands on. Derfor er det svært viktig å få inn Nils nå som vi går internasjonalt.

Nå er det livsviktig for oss å utvikle organisasjonen videre. Få mer system og struktur i alle ledd, samtidig som vi selvsagt må ta vare på Moods-kulturen. Her har Nils et fortrinn. Som stryning har han lettere for å forstå Moods-ånden en noen med en annen bakgrunn ville hatt.

Fra Aker til Moods

Nils Are Kvarstad Lysø flyttet til Oslo etter videregående og ble der siden, med unntak av noen jobbperioder i utlandet. Han er siviløkonom fra BI og jobbet i Mc Kinsey før han ble hentet til konsernledelsen i Aker.

Kontakten med Jan Egil og de andre i Moods-miljøet har vært der hele tiden, og de siste årene har han vært styremedlem. Det har flere ganger vært snakk om at han burde begynne å jobbe for Moods. I påsken i år ble det alvor, og nå er han på laget, som administrerende direktør.

Ikke klesmerke, men konsept

- Moods of Norway er ikke bare et klesmerke, slår Jan Egil fast. - Det er et konsept.

I den norske stemningen kan det inngå mye, mye mer enn klær. Det er tatt inn sko, briller og andre ting som naturlig hører til klærne i det siste. Men det kan bli mye, mye mer. Vi kan produsere alt fra t-skjorter til mat og jetfly med Moods-logo om det bare passer inn i konseptet.

:- Nettopp det å bevare Moods-ånden og ta vare på konseptet og ikke la det skli ut med å ta inn kreti og pleti på grunn av kortsiktige profittbehov er svært viktig.

Satser i USA først

Nå som vi satser internasjonalt er det spesielt viktig å ha Nils Are med på laget. Skal vi satse, må vi gjøre det 110 prosent, og alt må stemme. Nå har vi fått etablert en organisasjon og et logistikksystem som er godt nok til at vi kan satse på USA.

Vi vet at vi har et system vi kan stole på. Butikken i Los Angeles fikk en god start, og samarbeidsavtalen vi har fått med Macy’s, en av USAs største varehuskjeder, gir enorme muligheter. Vi har fått en god start, men vet at det blir en lang og krevende prosess.

USA er kanskje det tøffeste markedet man kan satse på. Men vi har valgt å gå den veien, i motsetning til de fleste andre. Vi tar den store brytekampen først. Lykkes vi i USA, vil mange i Europa stå i kø for å jobbe med oss.

Moods har doblet omsetningen de siste fire årene og passerte 100 millioner i fjor, med god resultatmarin. Fortsatt dobling er ikke noe mål. 2010 har vært en meget godt år. - Det ligger faktisk nesten an til en dobling i år også, sier Jan Egil Flo.

Powered by Labrador CMS