Rekord for julehandel på nett

Omsetningen i amerikanske netthandler økte med 15 prosent fra forrige julehandel, ifølge Bloomberg. Salg av klær øker aller mest, med en oppgang på hele 26 prosent fra i fjor, melder e24.

Publisert

Omsetningen i nettbutikkene fra 31. oktober til de siste julegavene ble bestilt 22. desember skal ha endt på 36,4 milliarder dollar, mot 31,5 milliarder i fjor.

Det er selskapet Spendingpulse som har kommet frem til tallene ved å undersøke bruken av alle typer betalingskort.

Aggressiv annonsering

- Butikkene startet tidligere enn før, allerede i andre uken av november hadde de aggressive rabatter og annonseringskampanjer. Det har drevet frem veksten, sier Michael Mcnamara i Spendingpulse.

Han mener at flere av kundene handler på nett for å unngå de lange køene som gjerne forbindes med fysiske butikker i julehandlingen.

Salg av klær øker aller mest, med en oppgang på hele 26 prosent fra i fjor.

Fremdeles er imidlertid klesbutikkene viktigst. Andelen klær som selges via internett er nå på 19 prosent, mot 17 prosent i fjor.

Millioner av lesebrett

Nettbokhandelen Amazon, som er den største nettbutikken i verden, er forventet å selge mer enn åtte millioner Kindle-lesebrett i løpet av året.

Varehuskjeden Macy's rapporterte om ometsningsøkning på hele 32 prosent i november.

Mest annonser på nett

Tidligere i desember anslo markedsføringsselskapet Emarketer at markedet for internett-annonser i USA for første gang vil passere markedet for papir-annonser i USA.

Onlineannonser skal ifølge selskapet vokse 14 prosent til 25,8 milliarder dollar for hele 2010, mens annonsørene er forventet å bruke kun 23 milliarder dollar på annonser i papiraviser. Dette er et fall på 9 prosent fra 2009.

Emarketer forventer en dobling i omsetningen til internett-annonser innen 2014.

Powered by Labrador CMS