nfi1.jpg

Høyt aktivitetsnivå i NFI

Hektisk politisk lobbyvirksomhet og stadig bedre kontakt med myndigheter og politikere. Norwegian Fashion Institute har lagt ned mye ressurser  i å få etablert en langsiktig næringsstrategi for norskmoteindustri.

Publisert

Dette arbeidet har hatt høyeste prioritet i en hektisk hverdag for daglig leder Gisle Mardal og fagsjef Kristina Hjelde i Norwegian Fashion Institute.

Doblet medlemstall

På stiftelsens generalforsamling onsdag kveld kunne de legge fram en lang liste med gjennomførte aktiviteter for å utvikle norsk moteindustri. Imponerende nok har medlemstallet i instituttet mer enn doblet seg på ett år – fra 50 til 106 medlemmer. Like imponerende er det at vel halvparten av medlemmene møtte på generalforsamlingen.

Gisel Mardal og Kristina Hjelde orienterte om sine mange aktiviteter det siste halvåret. (Foto: Ove Hansrud)

Mange aktiviteter

De har gjennomført mange andre aktiviteter også. Kobling av norske designere og agenter på Norsk Moteforum. En rekke fagseminarer. Markedsfremstøt på Copenhagen Fashion Week og andre markedsaktiviteter. Market scan i Benelux-landene. Sektormøter, bedriftsbesøk og etablering av fokusgrupper på produksjon og sourcing, jus, import/eksport, branding og markedsføring, forretningsutvikling og økonomistyring.

Alt med ett og samme siktemål: å forbedre rammebetingelsene og legge til rette for en positiv utvikling av norsk moteindustri. Mardal og Hjelde er entusiastiske optimister og føler at de har fått god forståelse hos politikerne for sine synspunkter.

Fortsett å samarbeide

Noen lett jobb er det ikke. Som avtroppende styreleder Marianne Bjarstad sa det: - Det har vært spennende, utfordrende og svært morsomt å være med å samle en bransje med så mange ulike aktører. Å sørge for at små og store aktører kan jobbe sammen og utvikle konstruktive samarbeidskonstellasjoner og fortsette et langsiktig og systematisk arbeid blir svært viktig i fortsettelsen, sa hun.

Det nye styret i NFI (Foto: Ove Hansrud)

Nytt styre

Styret i Norwegian Fashion Institute består av ni medlemmer og en statlig observatør. To designere, tre bedriftsrepresentanter, en organisasjonsrepresentant, en kreativ og to fra utdanningsinstitusjoner.

Det nye styret ser slik ut:

Designere: Peter Løchstøer og Per Åge Sivertsen ( begge gjenvalgt).

Bedrift:

Merete Moen, Cubus (ny), Fredrik Lund, Kaare Lund Agenturer (ny) og Monica Paulsen, Voice (ny).

Organisasjon:

Henrik Renner Fredriksen, HSH (ny).

Andre kreative: Svein Bringsdal, SVA.

Utdanning:

Sissel Isachsen, Høyskolen i Oslo (gjenvalg) og Janne Marie Log (ny).

Observatør fra Staten: Janne Ulven, Innovasjon Norge.

Styret velger selv styreleder og nestleder.

Fagutvalget var ikke på valg. Det har bestått av Geir Nordli, Tor W. Nilsen, Kirsti Bræin, Pål Vasbotten, Siri Findal og Ylva Meltvedt. På generalforsamlingen ble utvalget utvidet med to nye medlemmer, Linda Refvik og Linda Sande.

Powered by Labrador CMS