cubus.jpg

Cubus på kjedetoppen

 Cubus topper listen over lønnsomme kjeder foran Hennes & Mauritz, som i en årrekke har ligget på resultattoppen av de store kjedene. Dette viser tall som Kvarud Analyse har utarbeidet for Tekstilforum og HSH.

Publisert

Driftsinntekter, driftsresultat og resultat før skatt for de ti største kjedene

Cubus er best av kjedene.

Cubus hadde sitt beste år noen gang i fjor. Selskapet omsatte for 2 198 millioner kroner. Det er 200 millioner kroner mer enn i 2008 og nesten 140 millioner mer enn i 2007 som var det forrige rekordåret.

PM er en av de mindre kjedene som loeverer gode resultater.

Carlings opp

Høyest drifts- og resultatmargin hadde Carlings med henholdsvis 19,2 og 18,5 prosent. Carlings omsatte for 549 millioner kroner, en økning på 3,5 prosent. Også hos BikBok er marginene gode. Selskapet økte driftsmargingen fra14,4 prosent i 2008 til 17,9 prosent i fjor, mens resultatmarginen gikk opp fra 4,4 til 11,2 prosent. Omsetningen i fjor falt imidlertid med 11,5 prosent.

Dressmann hadde også et godt år. Omsetningen økte med 7,5 prosent til 1 008 millioner kroner. Dette er andre gang Dressmann passerer milliarden i omsetning. Forrige gang var i 2003. Driftsresultatet endte på 174 millioner kroner, tre millioner mer enn i det forrige toppåret 2003. Resultat før skatt økte med 188 prosent til 134 millioner kroner.

Vivikes økte omsetningen med 13,8 prosent til 383 millioner kroner. Resultatmessig var fjoråret også betydelig bedre enn på lenge med en drifts- og resultatmargin på henholdsvis 8,2 og 8,9 prosent.

Svakere enn Varner

De fire svenske klesselskapene Hennes & Mauritz, KappAhl, Lindex og Gina Tricot omsatte til sammen for 6 574 millioner kroner. Dette er 3,6 prosent mer enn i 2008. De fire svenske selskapene tar dermed alene hånd om 22,5 prosent av klesbransjens totale omsetning i Norge.

KappAhl best av de svenske

Best marginer av de fire svenske kjedene hadde KappAhl med en driftsmargin på 10,5 prosent og en resultatmargin på 10,4 prosent. Selskapet omsatte for 1 115 millioner kroner, det samme som året før.

Nest best av de svenske selskapene var Gina Tricot som bedret lønnsomheten betydelig. Kjeden, som hadde 25 butikker i Norge ved utgangen av 2009, økte omsetningen med 29,8 prosent til om lag 423 millioner kroner. Driftsresultat økte med 138 prosent og viste 27,7 millioner. Resultat før skatt økte med 515 prosent til 37,2 millioner kroner.

Hennes & Mauritz økte omsetningen med 2,9 prosent til litt over 3,9 milliarder kroner eksklusive mva. Driftsresultatet økte med 28 prosent og resultat før skatt med 17 prosent.

Lindex økte omsetningen med 1,8 prosent til 1 108 millioner kroner. Driftsresultatet bedret seg med 10,5 prosent og utgjorde 5,3 prosent av driftsinntektene.

Tap for Zara

Zara Norge tapte penger i Norgew i fjor. Driftsresultatet endte på minus 18,5 millioner mot pluss 6 millioner året før. Resultat før skatt endte med et underskudd på 21 millioner kroner.

Tøft for Voice

Fjoråret ble også rødt for Voice Norge. Omsetningen gikk ned med 24 millioner kroner til 1 049 millioner. Driftsresultatet falt fra om lag 90 millioner i 2008 til 54 millioner. Resultat før skatt endte på snaue 35 millioner mot 69 millioner i 2009. Nedleggelsen av Voice of Europe belastet regnskapet med rundt 100 millioner kroner, slik at årsresultatet ble negativt med 77 millioner kroner.

Tjener penger

Også noen av de mellomstore kjedene tjener gode penger. Kleskjeden PM økte omsetningen med 8,3 prosent til 221,8 millioner kroner. Driftsresultatet endte på 17,4 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS