vibeke-hammer-madsen.jpg

- Framtidens forbrukere krever grønne varer

Fremtidens forbrukere krever bærekraftige produkter og tjenester, viser en ny rapport. Men næringslivet henger ikke med på den grønne bølgen. HSH utfordrer handels- og tjeneste-Norge til å ta et lederansvar for fremtidens bærekraftige forbrukersamfunn og tilby flere grønne varer og tjenester.

Publisert

Ifølge en ny rapport utarbeidet av PwC for HSH, sier 9 av 10 norske forbrukere at de vil handle flere miljøvennlige og bærekraftige produkter og tjenester de neste årene. Men bare halvparten så mange bedrifter sier de vil tilby mer bærekraftige produkter og tjenester.

- Etikk er god butikk, sier Vibeke Hammer Madsen i HSH. Etikk god butikk

- Hvor skal de miljøbevisste forbrukerne kjøpe varer og tjenester i fremtiden? Jeg er overbevist om at etikk er god butikk, og at manglende satsing på et miljøvennlig tilbud vil redusere virksomheters muligheter til å tjene penger.

Handelsnæringen er i en nøkkelrolle, som bindeledd mellom produsenter og forbrukere. Når vi tar ansvar kan vi gjøre en stor forskjell, sier Vibeke Hammer Madsen i HSH.

Fire strategier

Rapporten identifiserer fire strategier for virksomheter som skal tilpasse seg et bærekraftig samfunn:

1. Tiltak i verdikjeden

2. Utnytte markedsmuligheter

3. Håndtere økt regulering

4. Innovasjon av nye produkter og forretningsmodeller

4 av 10 er misfornøyd

- 4 av 10 norske forbrukere er misfornøyde med tilbudet av bærekraftige produkter. Det er et kraftig signal til norske bedrifter og butikker om at de går glipp av gode muligheter. Det holder ikke å skylde på lav etterspørsel, når tilbudet oppleves så dårlig av forbrukerne. Her ligger det et stort, uutnyttet potensial for fremtidsrettede virksomheter, som flere av de store internasjonale kjedene nå har tatt innover seg, sier Ivar Strand i PwC.

Rapporten viser at bedriftene oppgir strengere regler og etterspørsel fra kundene som de viktigste driverne for å bli mer miljøvennlige. HSH utfordrer nå norsk næringsliv til å omstille seg raskest mulig og ta trendene på forskudd.

Må ta ansvar

- Vi må ta vår del av ansvaret. Vi må bli mye flinkere til å tilby og markedsføre miljøvennlige produkter, redusere behovet for transport, bruke bærekraft som kriterium ved innkjøp, og øke miljøkompetansen hos egne medarbeidere og kunder , avslutter Madsen.

Powered by Labrador CMS