Bilde Hk og Gard.jpg

Antony Morato sjokkerer med prisfall

Store kjeder som H&M og Zara har varslet prisstigning på grunn av økte bomullspriser. I et slikt øyeblikk sjokkerer det italienske merket Antony Morato bransjen med å sette prisene ytterligere ned.

Publisert

Hans Kristian Westrum og Gard Erik Rolstad setter ned prisene mens konkurrentene øker dem på grunn av bomullsprisene.

Det italienske klesmerket Antony Morato etablerte seg som et av de største klesmerkene i Italia da de for tre år siden lanserte merket samtidig som finanskrisen slo innover Europa.

Klesinteresserte italienere kunne ikke kjøpe de de dyre merkeklærne fra Gucci, Dolce & Gabbana og Prada lenger og snudde seg over natten mot Antony Morato som leverte moteklær av samme kaliber men til langt bedre priser.

Merket finnes i dag over hele Europa samt i USA og Asia. I Norge er merket i mer enn 70 butikker landet over.

Prisene ned 25 prosent

Det er Zirqus AS som representerer Antony Morato i Skandinavia, og daglig Leder Hans Kristian Westrum sier:

- Vi har lenge fortalt italienerne at dersom vi skal bli riktig store i Skandinaviske forretninger så må vi kunne selge våre klær i samme prisklasse som de billigste i merkene.

Dette har de nå gjort. Samtidig som konkurrentene setter prisene sine opp med fra fem til 20 prosent, setter vi våre varer ned med 20-25%. Jeg har aldri jobbet med et merke av denne klassen som operer med et slikt prisbilde.

Det henger trolig sammen med at Antony Morato fra sentralt hold vil selge store volumer over hele verden og samtidig har en fantastisk evne til å time aktivitetene sine perfekt.

Det hører også med til historien at Antony Morato kommer fra en av Italias største tekstilfamilier, og at de har produsert klær i fem generasjoner på lisens for andre sydeuropeiske merker som Dolce & Gabbana, Massimo Dutti, Zara og Gucci.

I tillegg leverer de varer til 1000 butikker bare i Italia og mer enn 7000 forretninger verden.

- Det er klart dette sjokkerer. De merkene vi konkurrerte med i går har gått like mye opp i pris som vi går ned. Det vil si at varene våre nesten koster det halve av de gamle konkurrentene sier Westrum, og viser til følgende eksempel.

I vinter kostet en jeans fra Antony Morato rundt 1200 kroner i butikken. Vi konkurrerte da med merker som Nudie, Diesel og de billigste modellene til Kaporal. Nå har de andre blitt noe dyrere samtidig som vi har satt veiledende utsalgspris ned til 600-900 for neste høst. Vi har masse kunder som er fornøyd med varene i dag og jeg tipper at de blir enda mer glade når de hører om denne prispolitikken sier en fornøyd Westrum.

Stor pågang

Salgssjef Gard Erik Rolstad kan allerede melde om enorm pågang bare ved at denne nye prispolitikken ble kommunisert til en del eksisterende kunder som var innom standen deres på motemessen i København forrige uke. Folk har ringt fra hele Skandinavia og vil booke avtale for å komme å se varene.

Mandag fløy en stor kunde fra Helsinki inn for å legge ordre på vårt showroom i Oslo ettersom agenten vår i Finland ikke har fått kolleksjonen ennå. Han ville ikke ta sjansen for at noen styles skulle være utsolgt innen kolleksjonen kom til Finland…

Westrum har ingen aning om hva dette innebærer, men det er klart at det har store konsekvenser. Vi konkurrerer med de store italienske designvarene på design og med prislederne i markedet samtidig. Det blir som om du skulle solgt en bil med alle egenskapene til en Audi, men til prisen av en Suzuki, avslutter Westrum.

John Arne Riise er en av idrettsprofilene som bruker klær fra Antony Morato Om Zirquis

Zirqus AS driver med distribusjon av klær med enerett på merkene Kaporal 5, Miss Me, Rock Revival, Adrian Hammond, Joe Retro, Vargas, Nickelson og Antony Morato i Skandinavia. Merkene deres selges i mer enn 120 butikker i Norge og mer enn 270 butikker i Skandinavia. Selskapet eies av Hans Kristian Westrum, Gard Erik Rolstad og Varia AS som igjen eies av håndballprofilen Håvard Tvedten.

Merkene deres benyttes av internasjonale superstjerner som Lionel Messi, Icer Cassilas og Christiano Ronaldo. Her hjemme benyttes klærne av idrettsprofiler som John Carew, John Arne Riise, Morten Gamst Pedersen, Håvard Tvedten og Kristian Kjelling.

Powered by Labrador CMS