bread.jpg

Mye norsk på Bread & Butter

Bread & Butter i Berlin er i ferd med å bli den nye inspirasjonskilden for norske tekstilkjøpmenn. Svært mange nordmenn er på plass i Berlin, og de fleste er meget imponert og fornøyd. – Dette var strålende. Hvorfor skal vi reise til København nå?

Publisert

Bread & Butter har utviklet seg til å bli en gigant av et messearrangement. Fra den spede starten i 2001 med 50 utstillere og 5000 besøkende og litt flytting fram og tilbake, blant annet noen sesonger i Barcelona, har messen slått seg til på gamle Tempelhof flyplass i Berlin. Med rundt 600 utstillere og titusenvis av besøkende er dette blitt den mest attraktive møteplassen for motefolket i Europa.

BB-sjef Karl Heinz Müller og hans medarbeidere har bygget opp arrangementet med vanlig tysk grundighet. Alt er velorganisert og velsmurt. Eneste minuset er at messen nå er blitt så populær at det til tider er kaotiske trafikktilstander rundt den ærverdige gamle flyplassen.

Mye mer enn jeans

De som tror at Bread & Butter bare er en jeansmesse tar feil. Denim Base, hvor alle de store jeansmerkene ønsker velkommen til overdådige showrom og visninger, er riktignok den viktigste delen av messen. Men de enorme hangarene rommer sju andre avdelinger: Sport & street, street fashion, fashion now, style society, urban superior men, urban superior women og L.O.C.K. (Labels of Common Kin).

Noe som betyr at de besøkende kan få med seg alt fra sportstøy og gatemote til konfeksjon, sko og tilbehør. Rappson, med tradisjonell svensk herrekonfeksjon og by Ti-Mo, som var eneste norske utstiller, har like stort utbytte av å være på Bread & Butter som G-star, Wrangler og Levi´s.

- Vi trives godt på Tempelhof. Bread & Butter er en god messe for oss, slås det fast på Ti-Mo-standen.

Noe for alle

- Her finner vi alt! Det er voldsomme dimensjoner og umulig å rekke over alt. Men det er givende og morsomt å komme innom de store, viktige merkene med kjempestander over flere etasjer og i tillegg kikke på de små nisjemerkene. Dette er virkelig noe å bli inspirert av. Dette var en av mange likelydende kommentarer fra noen av nordmennene på messebesøk i Berlin.

Mange nordmenn kommer innom Tiger-standen i år, sier Marius Eckermann.

Mange av utstillerne merket seg også den økte tilstrømningen av nordmenn. Derfor var det mange norske agenter på plass på standene for å ta mot sine kunder. Marius Eckermann, norsk representant for Tiger of Sweden, var en av dem. Han merker stor forskjell i forhold til tidligere messer: - Den første messedagen hadde jeg flere norske kunder på standen enn jeg hadde på hele messen i fjor, forteller han.

Powered by Labrador CMS