HM-2.gif

Svakere H&M-tall

Hennes & Mauritz skjerper kampen om markedsandeler, tross nedgang i omsetning og resultat i første kvartal (desember – februar). Kjeden har valgt å ta økte råvarepriser på egen kappe uten å legge på prisene for å befeste den sterke markedsposisjonen pålang sikt, ifølge konsernsjef Karl-Johan Persson.

Publisert

Konsekvensen er et svakt kvartalsresultat som stupte med 30 prosent i forhold til samme periode i fjor. Kjedens resultat før skatt for perioden desember-februar var på vel 3,5 milliarder, mot 5 milliarder i samme periode forrige år.

At resultatet skulle bli dårligere enn fjoråret hadde markedet allerede tatt høyde for. Analytikernes anslag var på 3,7 milliarder. Men H&M innfridde ikke disse forventningene.

I et langsiktig perspektiv mener konsernsjefen mener det er riktig ikke å velte økte råvarepriser over på kundene, og at dette vil opprettholde og styrke kjedens sterke markedsposisjon. Konsernsjef Persson vil ikke endre vekststrategien som er lagt og vil fortsette å åpne nye butikker i samme takt som før.

Powered by Labrador CMS