Skjelland og East West fusjonerer

De to leverandørselskapene Skjelland Group og East West fusjonerte fra 1. juli i år. Det nye selskapet heter East West og fortsetter med alle ansatte og alle merker og varegrupper som de to hadde tidligere.

Publisert

De fire eierne i East West: Fra venstre Trond Skjelland, Oddvar Halvorsen, William Chu og Gard Hansen.

Det sammenslåtte selskapet har fire eiere: Oddvar Halvorsen, Gard Hansen, Trond Skjelland og William Chu. Gard Hansen er daglig leder og Oddvar Halvorsen styreformann, og forøvrig fortsetter alle i sine gamle roller.

«Nye» East West har flyttet inn i nye lokaler med kontorer og lager på Barkåker utenfor Tønsberg. I tillegg til at samtlige ansatte fortsetter, ansettes det nye. Totalt er det 28 medarbeidere. Av dem er det ti selgere, noen som fast ansatte, andre som agenter.

- Vi kjente hverandre godt og så mulighetene for synergieffekter ved å slå oss sammen. Skjelland Group og East West hadde helt forskjellige varegrupper. Skjelland med klær og East West med småvarer. Noe som gjorde at det var enkelt å fusjonere og bare fortsette med de samme varegruppene, sier Gard Hansen og Trond Skjelland.

Skjelland-merkene Papa Lou, Pre End, Seven Seas, Enrico Santini og World of Kids fortsetter som før og utvikles videre. Det samme gjelder produksjonen av tilbehør og småvarer under merket Manzini i tidligere East West.

Vil bruke god tid

– Vi er opptatt av å bruke tid og ta endringene etter hvert. Derfor vil Skjelland-logoen fortsatt bli brukt i ulike sammenhenger i en overgangsfase fordi navnet er så godt kjent og innarbeidet hos kundene, sier Hansen.

- En annen oppgave er å få samlokalisert showrommene i Norsk Moteforum. I dag har vi tre showrom i tre ulike etasjer; ett for barneklær, ett for herreklær og ett for småvarer. Det er viktig for oss å fortsette med showrom i Moteforum, så vi vil jobbe for å få til en bedre og mer rasjonell løsning, sier Hansen.

Positive effekter

- De to selskapene hadde mange felles kunder, som opplever det som en fordel å kunne forholde seg til en samarbeidspartner. I tillegg ser vi at stadig flere av tidligere East West-kunder kjøper Skjelland-merker, og omvendt, så vi har merket positive effekter av fusjonen allerede, sier Hansen og Skjelland.

Samarbeid med kundene

- Det er et meget tøft marked, og vi regner ikke med noen økning i totalmarkedet på kort sikt. Men vi har hatt en positiv utvikling i alle varegruppene og ser at fusjonene gjør oss bedre rustet til å utvikle dem og vokse videre. En viktig del av vår videre satsing er å utvikle gode samarbeidsformer med kundene våre. Vi kan ikke bare være fokusert på kjøp og salg, men være opptatt av å være en god samarbeidspartner for kundene og finne løsninger som fungerer godt for begge parter, slik at vi bygger langsiktige relasjoner, sier Hansen og Skjelland.

Skjelland Group hadde en omsetning på rundt 38 millioner kroner i 2012, mens East Wests omsetning lå på rundt 30 millioner. Det nye selskapet vil passere 70 millioner i 2013.

Tormod Karlsen viser skjerf med Vebjørn Sand-motiv.

Skjerf med Sand- og Aulie-motiver

East West har inngått et spennende samarbeid med kunstnerne Vebjørn Sand og Marianne Aulie, som har gitt tillatelse til å bruke noen av sine mest kjente motiver som print i skjerf. Produkter som blir meget godt mottatt blant kundene.

- Et krevende og morsomt samarbeid. Vi er godt fornøyd med å få printkvaliteter og fargegjengivelser som gjør at kunstnerne kan gå god for produktene og godkjenne dem, sier Gard Hansen.

Powered by Labrador CMS