Inditex tar miljøansvar

Det spanske tekstilkonsernet Inditex, som har butikkene Zara og Massimo Dutti i Norge, tar nå ansvar for den emballasjen de fører ut på det norske markedet.

Publisert

Inditex Group driver ni forskjellige kleskonsepter fordelt på over 6000 butikker over hele verden, og ligger i dag foran svenske Hennes & Mauritz i størrelse på verdensbasis.

Fra før av har andre, veletablerte og ledende tekstil- og klesselskaper som KappAhl, Cubus og Hennes & Mauritz tatt ansvar for sin emballasje, ved import og salg av klær og tekstiler, gjennom Grønt Punkt-medlemskap. Nå får de selskap av Inditex-butikkene Zara Norge AS og Massimo Dutti AS, som nylig ble medlemmer i Grønt Punkt. Dermed tar spanjolene ansvar for at den emballasjen de fører ut på det norske markedet blir forsvarlig gjenvunnet.

- Det er viktig at alle aktører bidrar til å finansiere ordningene for innsamling og gjenvinning av emballasje. Vi jobber for full oppslutning om miljødugnaden og det finnes tusenvis av aktører ute på det norske markedet, store som små. For å kunne nå ut til alle er det viktig at de store aktørene går foran som gode forbilder. Derfor er vi glade for å ha fått med oss Zara og Massimo Dutti på miljødugnaden, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge AS.

Det er viktig at all emballasje samles inn, sorteres og blir gjenvunnet, samtidig som det bør være en rettferdig fordeling av gjenvinningskostnadene. Dessverre er det slik at noen virksomheter som bruker emballasje fortsatt står utenfor ordningen og dermed gjør seg til gratispassasjerer, avslutter hun.

Hva gjør Grønt Punkt?

Grønt Punkt er næringslivets redskap for å sikre finansieringen av returordningene for emballasje. Alle som produserer eller selger produkter med emballasje bør være medlem i Grønt Punkt og på den måten være med å ta sin del av miljøansvaret.

Grønt Punkt-medlemmer betaler for at det som kildesorteres også gjenvinnes. De som ikke betaler vederlag belaster likevel returordningene med kostnader som Grønt Punkt-medlemmer betaler og er derfor gratispassasjerer.

Grønt Punkt Norge AS er et non-profit-selskap.

Powered by Labrador CMS