Motegruendere-med-nytt-blikk-paa-brillebransjen

Motegründere med nytt blikk på brillebransjen

Gründerbedriften FLO og designbyrået Jimmy Royal er i ferd med å revolusjonere måten vi kjøper briller på. Nå er er de nominert til Hedersprisen for god design som deles ut på Designdagen 2. april.

Publisert

Michelle Rowley og Helge Flo i bergensbaserte FLO hadde i ti år designet briller for andre skandinaviske merkevarer. Nå ville de skape sin egen merkevare. For å lykkes måtte de utfordre en rigid bransje samt lære kundene å kjøpe briller på en helt ny måte. En tilsynelatende umulig oppgave for en liten gründerbedrift. I dag er merkevaren og konseptet Kaibosh i ferd med å bli en stor motesuksess, mot alle odds.

– I løpet av året skal solbrillene våre selges i over 70 butikker i blant annet Skandinavia, Storbritannia, USA, Kina, Japan og Australia. Vi har også testet et salgskonsept for vanlige briller i fire moteforretninger i Bergen, Trondheim, Oslo og København, og nå begynner vi å bli klare til å utvide denne satsingen, forteller Rowley.

Før Rowley og Flo kastet seg uti det, gjennomførte de en undersøkelse for å avdekke hva folk flest mener om brillekjøp. Undersøkelsen avdekket at brillebrukere flest mislikte hele kjøpsprosessen. – Vi besluttet derfor å selge briller der hvor folk liker å handle. På denne måten blir brillekjøpet en positiv og inspirerende opplevelse. Samtidig måtte vi forenkle prissystemet, slik at forbrukeren lett kunne forstå hva det ferdige produktet ville koste, sier Rowley.

80 prosent eksport

Designbyrået Jimmy Royal ble hentet inn for å skape en tilgjengelig, iøynefallende og skandinavisk identitet til den nye merkevaren. Samtidig jobbet FLO iherdig med å designe og utvikle salgskonsepter, prismodell, produksjon, kundeservice og distribusjon til en helhet.

Resultatet, Kaibosh, ble lansert for ett år siden. Salget på nett øker uke for uke, og eksportgraden ligger nå på 80 prosent. FLO har allerede rukket å vinne motedesignprisen Nåløyet 2014.

- Briller er en del av motebildet, og god design er en selvfølge for å lykkes. Vi gikk mye lengre enn bare produktdesign, og har brukt tjenestedesigntilnærming for å skape en sømløs kundeopplevelse som fungerer både på nett og i butikk. Målet vårt har vært å gjøre briller både rimeligere og mer tilgjengelige, og det mener jeg vi har klart, sier Rowley.

– Design styrker norsk konkurransekraft

Næringsminister Monica Mæland skal dele ut Hedersprisen for god design på Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet. FLO er et godt eksempel på at en liten norsk bedrift kan bruke design til å utfordre etablert tankegods og finne nye og bedre måter å løse utfordringer på, sier Mæland.

FLO er nominert til Hedersprisen for god design 2014 sammen med Festspillene i Bergen, Scandinavian Business Seating og Øveraasen. Norsk Designråd offentliggjør vinneren 2. april.

(Pressenytt)

Powered by Labrador CMS