dk-company

Godt og travelt år for DK Company

DK Company hadde et meget aktivt år i 2014 med to store oppkjøp og en rekke endringsprosjekter. Omsetningen økte fra 1,433 til 1,784 milliarder danske kroner. Det meste av omsetningsøkningen kommer av oppkjøpet av Matinique, InWear, Soaked in Luxury, Part Two og retailkonseptet Companys.

Publisert

Disse merkene og virksomhetene ble kjøpt av IC Group i våren 2014. I tillegg har konsernet kjøpt ut resten av aksjene i DKC Norway Retail og har kjøpt opp det danske selskapet Bon´A Parte.

Året har ellers vært preget av mange prosjekter og aktiviteter for å integrere de tilkjøpte merkene i konsernet og omorganiseringer som en følge av dette. Integreringsprosessene og aktiviteter for å øke omsetning og få ut mer synergieffekter fortsetter i 2015.

Oppkjøpet av Bon A Parte-konsernet betraktes som et omstillingsprosjekt med stort potensial. Her har konsernet sikret seg en godt etablert nett- og postordrevirksomhet som skal utvikles videre.

Tre merker, Sorbet, Blue Willis og Occupied ble avviklet i løpet av året.

Resultatet av primærdrift (EBIT) for 2014 var på 88 millioner DKK , mot 108 millioner DKK i 2013. Resultatet ble påvirket negativt av en utgiftsføring på 13 millioner for varelageret i forbindelse med overtakelsen av merkene fra IC Group. Valutakursene med stigning i US dollar og fall i svenske og norske kroner har også vært en belastning. Egenkapitalen økte fra 116 til 338 millioner. Resultat etter skatt ble 45 millioner mot 42 millioner i 2013.

Fra konsernet meldes det at organisasjonen og kapasiteten nå er trimmet og tilpasset, og at man venter seg økte effekter i 2015 og de neste årene av de investeringer og aktiviteter som ble gjennomført i 2014.

Powered by Labrador CMS