Så å si fullsatt sal i PosthallenTone S. Tobiasson
NF&TA konferansen 2023:
Dagen for å holde styr på akronymer
KPI, ESG, MMCF, CSDDD og PFMM smalt veggimellom under NF&TA årskonferanse i marmorsalen i den ærverdige Posthallen med tema Invester i en bærekraftig fremtid.
At stedet i mange år huset Oslo Fashion Week,
hvor norske brands også utforsket bærekraft for 15 år siden, ble et tankekors.
Et spørsmål som ulmet under var om noe faktisk har skjedd på de samme 15
årene.
Hva betyr alle akronymene?
Her kommer fasit:
CSDDD: Corporate Sustainability Due Diligence Directive KPI: Key Performance Indicators (som kan være) ESG: Environmental, Social and Governance MMCF: Man-made cellulosic fibers PFMM: Preferred Fiber and Materials Matrix (resirkulert fra Textile Exchange) Og om noen skulle være i tvil: NF&TA: Norwegian Fashion & Textile Agenda.
Andre spørsmål dukket nødvendigvis også opp. Hvorfor blir
data stadig misbrukt i det foredragsholdere skal ha det til at motebransjens er
verdens nest-mest forurensende bransje? Det er for lengst avkledd som tulletall.
Og hvorfor påstås det stadig at en tredjedel av klærs miljøpåvirkning stammer
fra fiberproduksjon? Når tallet er nærmere 12 eller 15%? Eller at samme bransje
står for 10% av utslippene globalt, noe som også for lengst er avkledd. At vi
stadig skal bli konfrontert med plansjer som hevder at bruk av landjord og
ferskt vann er blant de store syndsunnlatelsene for naturfibrene, skurrer i
2023, selv om de verserte for 15 år siden som en sannhet.
Sølvkula kommer på banen
Heldigvis frisknet det hele til i det dagen gikk mot
slutten. «Den virkelige sølvkula er å selge mindre,» skjøt Jo Egil Tobiassen fra
hofta i dagens siste paneldebatt, og la til at dette uansett er mer effektivt
enn alle andre tiltak som var blitt nevnt i løpet av dagen. Som skuddsalver: være
det seg utleie, resirkulering eller gjenbruk. Det vil si, ingen av dem vil
noensinne bli lønnsomme om ikke sølvkula slår inn først. «Kjør på med EU
lovgivning,» sa også Tobiassen, som har bedt norske myndigheter om sterkere lut
for å skattlegge de som forurenser mest. Modig gjort, og opplagt noe som gjør
ham til en skyteskive.
Interessant nok var samtalene i pausene, særlig blant de
mange fra det som kan kalles avfallbransjen hvis vi lar dette favne vidt,
betraktelig mer nyansert rundt dette med at volumene må ned for at nye
forretningsmodeller i det hele tatt skal ha en sjanse til å bli lønnsomme. På
scenen ble «hyperscaling» nevnt oftere enn «nedskaling». Dagens største positive
overraskelse fra scenekanten kom likevel helt til slutt, med foredraget
til engelske Tom Savigar fra Avansere, som med stolthet fortalte at han hadde blitt
sparket fra Marks & Spencer som 19-åring for å ha stilt for mange vriene
spørsmål.
Bærekraft utfordret som begrep
Likevel presterte også han å gjenta at motebransjen er den
nest-mest forurensende, men han var iallfall et frisk pust etter en dag med mye
som kunne virke lite virkelighetsnært for små aktører. Er vi så ille, lissom? De
fikk også med seg at mye av EUs taksonomier (presentert av Cathrine Dehli med
stor entusiasme), direktiver og strategier vil la de aller minste i fred minst frem
til 2028.
Mantraet til Savigar var å løfte hverandre og sørge for å
regenerere (eller på godt norsk reparere og muligens restituere) den skaden som
er gjort og som gjøres, slik at bransjen bidrar positivt til nærmiljø, samfunn
og til naturen. Internasjonale samtaler som handler om «sufficiency» og «well-being»
hadde tydeligvis nådd hans norskomplasserte øre, så får vi se om disse
begrepene sprer seg i fruktbar norsk jord. Det er tross alt ikke lenge til
2050, når EU skal være klimanøytral.
EU-dugnad
EUs egne tiltak ble presentert av EU kommisjonens Cecilia
Nilsson-Bottka, en slags massiv felles dugnad hvor alle skal legge inn sine
løfter om forbedring online i EU systemet. Så langt var det tydeligvis løfter
som «skape større etterspørsel etter grønne produkter» og «designe tidløse
produkter», som hadde blitt levert inn. Ikke akkurat noe som vugger båten mer
enn tilsvarende en sommerbris.
Professor Stefania Saviolo, fra Bocconi universitetet som
NF&TA har hatt et langt samarbeid med, etterlyste aktivister blant
bransjeaktørene, samtidig som hun messet at kun det som måles, faktisk teller.
«Investorer ser etter det som er metrisk målbart,» messet hun til publikum og
fikk alle til å forstå at KPI er nøkkel, selv om hun heldigvis ikke inkludert
Higg i merkeordninger eller verktøy som kunne blidgjøre de som sitter på
pengesekken. Det hadde tatt seg ut så lenge det norske Forbrukertilsynet ryddet
Higg effektivt av banen som merkeordning. Siste nytt er at den lenge
etterlengtede tredjepartsvurderingen ikke har turt å ta i Higg MSI med tang som
forbrukerrettet merke.
Slunken pengesekk
At den europeiske pengesekken for tiden er litt slunken, med en nedgang på 20%
i omsetning på klær og sko, mente Saviolo var negativt i lys av at det også sakker
investeringsviljen i grønnere løsninger.
Men mon tro og det ikke er nettopp det bransjen kunne
trenge, for å sakke den evige strømmen av produkter som dermed forhindrer at vi
bruker (eller rett og slett ikke bruker) penger på det EU ønsker seg:
«durable», «reusable», «recyclable» og «repairable» klær og sko; og dermed også
reparasjon, gjenbruk og utleie.
Konferansen manglet derimot ikke på de som heier på akkurat
denne delen av sirkulærøkonomien: Lene Elizabeth Hodge i Nysnø, som blant annet
hadde Vibrent (tidligere Fjong) på listen over «up-and-coming
hyperscalable», og Norsk tekstilgjenvinning, de to siste også med i samme
paneldebatt med Hodge: Kristin Vaag og Pål Erik Haraldsen. Sistnevnte kastet
seg til og med frem med en serviett klar for å oppnå en signatur fra Hodge, der
og da. Man kan jo prøve seg! Uansett lover de å være klare til å starte til neste
år. Og på gjenvinningslaget, må vi heller ikke glemme New Movements, som også
sto på scenen og gledet seg til hyperskaling.
Akronymene er ikke glemt
Akronymer som PFMM og MMCF
tok særlig Dunja Matanovic, McKinsey, seg av, med mange foiler signert Textile
Exchange, og dermed også deres noe oppblåste påstander om fibrenes
miljøpåvirkning. Textile Exchange har mye bra å fare med de, men ikke alt de
presenterer som sannheter, er det. Da Matanovic, som alle på scenen, ble spurt
hva hun hadde på seg, svarte hun at det meste var gammelt, men «en ikke så
miljøvennlig bomulls t-skjorte» var hun tydeligvis ikke like komfortabel med.
Vel, bruker hun den like lenge som jeansen sin, så vil Textile Exchanges
misvisende vannavtrykk uansett tørke inn. (Hvis noen skulle lure på hva vi
henviser til, er det Forbrukertilsynets banebrytende avgjørelse om at Textile
Exchanges tall på vannforbruk for lengst har avgått ved drukningsdøden.)
«Ikke glem å kjøpe noe nytt da!» minnet Linda Refvik alle
på, og fortet seg å legge til at det må være norsk design, selv om hun,
konferansier Thina Saltvedt, i lekre sølvboots, og Gisle Mardal, alle var
politisk korrekt ikledd Fretex. Sistnevnte måtte dog minne alle om at «refuse»
er øverst i avfallshierarkiet. Det gjelder også brukttøy om det ikke erstatter
nykjøp. Sølvboots fra Fretex er ikke nødvendigvis sølvkula, likevel.