June (t.v.) og Harriet Olaisen selger ullprodukter basert på sosial rettferdighet

Ull basert på sosial rettferdighet

HOI by Cottage Wool er en sosial entreprenørbedrift som produserer og selger håndvevde kvalitetsprodukter i økologisk lammeull.

Publisert
Kvinnene samles i landsbyen for å produsere

Ideen kom etter at Harriet Olaisen bodde i India for å forske på indisk tekstilindustri. Hun ble kjent med svært dyktige håndverkere i små landsbyer hvor de produserte ullprodukter av meget høy kvalitet etter eldgamle metoder som har gått i arv i generasjoner.

- Mange av dem har svært ustabil inntekt, slik at de må finne andre måter å tjene til livets opphold på. Derfor er det fare for at de gamle håndverkstradisjonene dør ut. Det viktigste for dem er å få en stabil inntekt, og en rettferdig lønn for det de gjør, slik at de kan fortsette som før. Det ble utgangspunktet og det viktige poenget for oss: Vi vil utvikle en virksomhet basert på sosialt ansvar, hvor alle som deltar i produksjonsprosessen får en stabil og rettferdig inntekt for det de gjør, sier Harriet Olaisen entusiastisk.

Med dette utgangspunktet startet hun og søsteren June Cottage Wool for drøyt ett år siden. Skjerf, sjal og pledd i supermyk, økologisk lammeull, hundre prosent håndlaget.

- Vi startet med å delta på Oslo Design Fair og var så heldige å bli plukket ut blant seks utstillere som fikk være med i God Morgen Norge på TV 2 for å snakke om kvalitet og design. Senere har vi vært omtalt i Hyyttemagasinet og hatt kontakt med kjente bloggere for å få spredt budskapet om etisk og sosial produksjon..

HOI by Cottage Wool har to typer skjerf, et lite og ett stort. Det største er 1,4 ganger 2,5 meter, og kan også brukes som sjal og pledd. De er produsert med tradisjonelle redskaper og etter eldgamle håndverkstradisjoner, og hvert produkt er unikt. Fargene er basert på knuste nøtteskall og aske i ulike varianter og er helt uten kjemikalier. Lammeullen som brukes er behandlet på en måte at produktene blir svært lette, myke og garantert kløfrie. De miste skjerfene selges ut av butikk for mellom 1600 og 2000 kroner, de største for rundt 2500 kroner.

- Budskapet om rettferdig lønn for alle i produksjonskjeden gjelder selvsagt også oss selv. Derfor har vi levd på sparebluss det første året, men håper vi kan utvikle virksomheten slik at vi også kan leve av det. Fordi vi jobber med håndlagde produkter vil det aldri være snakk om masseproduksjon, men å utvikle virksomheten slik at vi, og produksjonsarbeiderne kan leve av det, sier de.

- Vi føler vi satser på et riktig tidspunkt, hvor forbrukerne blir stadig mer bevisste på kvalitet, miljø og sosial rettferdighet, og mer opptatt av å vite historien bak produktene de bruker. Og ikke minst at de er villige til å betale for håndlagete, etiske produkter av høy kvalitet, sier June og Harriet.

Vevingen foregår slik den har gjort i generasjoner

- Vi har vært mye på veien for å bli kjent og finne de riktige forhandlerne. Hittil har vi 17 forhandlere i Norge og har fått agenter i Danmark, Sverige og Finland. I tillegg selger vi via vår nettside cootagewool.no.

Denne uka har de to pop up stand i Moteforum for å markedsføre sin forretningside og sine produkter.

Powered by Labrador CMS